دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

ضرورت ایجاد درک مشترک میان دستگاه دیپلماسی و دیپلماسی رسانه ای

  
 

برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع دیپلماسی رسانه ای، فرصت ها و چالش ها با حضور دکتر صدیقه ببران استاد ارتباطات دانشگاه روانه آنتن شد.

ببران در ابتدای برنامه گفت: قبل از پرداختن به مبحث دیپلماسی رسانه ای باید به حوزه قدرت توجه کنیم. در حال حاضر تغییر گفتمان در قدرت کشور ها به وجود آمده و قدرت نرم مکمل قدرت سخت به حساب می آید
وی افزود: در جهان تحولات جدیدی به واسطه قدرت نرم  رخ داده که اگر نباشد قدرت سخت هم کارآیی ندارد.

استاد ارتباطات دانشگاه تصریح کرد: دیپلماسی ای که  در قدیم به شکل سنتی می شناختیم که در دایره روابط بین المللی از طریق دیپلمات ها شکل می گرفت در حال حاضر تغییر کرده است.

ببران اظهار داشت: امروز رویکرد کشور ها به حوزه دیپلماسی عوض شده و از اقسام دیگر دیپلماسی استفاده می کنند که مهمترین آن دیپلماسی عمومی است و دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی رسانه ای زیر مجموعه این دیپلماسی هستند.

وی عنوان کرد: در دیپلماسی عمومی، کشور ها به دنبال ورود به افکار حوزه عمومی هستند تا چهره مطلوب تری از خود در جهان بر جای بگذارند.

ببران بیان داشت: وقتی در مورد رسانه ای صحبت می کنیم نگاهمان همگرایی از طریق رسانه است و جنگ نرم در حوزه دیپلماسی رسانه ای نمی گنجد.

استاد ارتباطات دانشگاه عنوان کرد: البته ما می توانیم با دیپلماسی رسانه ای ایران هراسی را تعدیل کرده و اهداف جنگ نرم را خنثی کنیم.

ببران با بیان اینکه کشورهای دیگر برای رسیدن به اهدافشان توجه ویژه به دیپلماسی رسانه ای کرده اند گفت: متاسفانه در کشور ما از دیپلماسی رسانه ای به عنوان فرصت استفاده نشده و سیاست منسجمی در این حوزه وجود ندارد.

وی افزود: دستگاه سیاست خارجی ما باید چنان رسانه ها را ترغیب و مدیریت کرده و آموزش های لازم را به آنها بدهد  که این رسانه ها بازوهای کمکی این دستگاه باشند.

استاد ارتباطات دانشگاه با تاکید بر اینکه تولیدات رسانه های ما باید در راستای منافع ملی ما باشد عنوان کرد: ما باید سیاست های دیپلماسی رسانه ای واحدی را ارائه دهیم و صدا و سیما به عنوان رسانه ملی باید بیش از همه در این راستا تلاش کند.

ببران گفت: ما از شبکه های اجتماعی هم در دیپلماسی رسانه ای به خوبی استفاده نکرده ایم و اینکه مقامات ما از این شبکه ها استفاده کنند خوب است.

وی اظهار داشت: ما از رسانه های سنتی فاصله عجیبی گرفته ایم و این رسانه ها هم برای باقی ماندن مجبورند با شبکه های نوین همگرایی داشته باشند.

استاد ارتباطات دانشگاه با اشاره به اینکه دستگاه سیاست خارجی باید از ابزار رسانه برای جریان سازی استفاده کند عنوان کرد: منافع و امنیت ما از همه چیز مهمتر است و برای این منظور باید درک مشترک بین دستگاه دیپلماسی و رسانه ها به وجود بیاید. سیاست خارجی ما باید از حالت انفعال خارج شود و ابتکار عمل را در دست بگیرد تا با همگرا کردن رسانه ها به خصوص رسانه ملی تصویر مناسبی از کشور ما به دنیا نشان دهد. دستگاه دیپلماسی و رسانه های ما باید بیشتر جاذبه ایجاد کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.