دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران: با رسانه باید به جنگ رسانه رفت/ساخت آثار تقلیدی ستوده نیست/مردم مقصرنیستند که به سراغ ماهواره می روند

  

گرچه هدف از گسترش شبکه های مختلف توسط رسانه ملی جذب بیشتر مخاطب بوده است اما گویا به این هدف نرسیده است ، اما چرا؟


دکتر صدیقه ببران ، دکترای ارتباطات دراین زمینه می گوید : از عللی که رسانه ملی نتوانسته مخاطبان خود را جذب ونگه دارد ، عدم مدیریت فرهنگی درست است . درواقع مردم مقصر نیستند که به سراغ ماهواره می روند بلکه این مساله به دلیل ضعف مدیریت فرهنگی است که تلاشی جدی برای جذب حداکثری مخاطب نمی کند. حتی اگر مخاطبی هم داشته ، با این بی توجهی ها مخاطبش راازدست داده است. ازاین رو ، یکی از دلایل عمده این است که سیاستها وراهبردهای کلان در حوزه رسانه چندان مشخص نیست. همچنین در انجام برنامه ها وحدت رویه دیده نمی شود .

این استاددانشگاه می افزاید : نکته دیگر اینکه سرمایه گذاری کافی در حوزه رسانه نمی شود . این سرمایه گذاری باید در بخش تجهیزات وحتی جذب نیروی انسانی متخصص وحرفه ای لحاظ شود . به این ترتیب رسانه ما آن میزان بازدهی لازم که باید در برابر سایر رقبای خارجی داشته باشد را ندارند. همچنین از موانع موجود در اجرای برنامه ها وسیاستهای موثر رسانه ای ،محدودیتها وپررنگ شدن حاشیه ها در این عرصه است که دست وپای نیروی انسانی متخصص و تجهیزات کافی را می بندد .
دکتر ببران با تاکید بر رانت ها به عنوان آفت رسانه ای می گوید: افرادی که با رانت وارد عرصه رسانه شده اند به طور حتم کارکرد مفیدی ندارند . زیرا پروژه ای که قرار است با آشنایی ودوستی انجام شود ، گاهی وقتها اجرا می شود که فقط انجام شده باشد .اینگونه به جای بها بخشیدن به رسالت فرهنگ سازی وتاکید بر نیازهای مردمی به شکل کاسبی به فعالیت رسانه ای نگاه می شود .درحالی که اگر متولیان رسانه ای باوردارند که این برنامه ها با پول بیت المال ومردم تهیه می شود رضایتمندی وانتظارات مخاطبان را نیز نادیده نمی گیرند .
ضعف نشان آفرینی
حدود 17 هزار شبکه باز و بدون محدودیت ماهواره ای وجود دارد که 380 کانال خاص موسیقی، 252 کانال کودک و نوجوان و 74 شبکه مد هستند . بیش از 40 شبکه فارسی زبان نیز دراین عرصه فعالیت دارند . همچنین براساس تحقیقات انجام شده تماشای فیلم و سریال بیش از 50 درصد بیننده را به خود اختصاص داده است .
دکتر ببران دراین باره اظهار میکند : بسیاری از مخاطبان داخلی به دلیل کمبود برنامه های سرگرم کننده ، سراغ شبکه های ماهواره می روند ، درحالی که رسانه ملی سریالهای فاخر ودر شان ملت تهیه کند این افراد وقت خود را پای سریالهای بی ارزش هدرنمی دهند. چنانکه بررسیها نشان داده با نمایش آثار فاخر وارزشمند ، اقبال مردم به برنامه های ماهواره ای به طور چشمگیری کاسته شده است.
دکتر ببران می گوید: ساخت آثار تقلیدی ستوده نیست اما ایده پردازی کارکردی رسانه ای است اما در رسانه ملی گاه به تقلید فلان برنامه ماهواره ای برنامه ای نیز درداخل تولید می شود که اثر گذاری و واکنشهای دلخواهی نیز ندارد .بنابراین در اینگونه تولیدات باید تغییرات ماهوی و براساس شرایط فرهنگی واجتماعی خود ایجاد کرد .
این کارشناس رسانه تاکید می کند : از کاستیهای رسانه ملی بی توجهی به مخاطب شناسی است . درحالی که این رسانه می تواند با مخاطب سنجی مناسب وتولید آثار موثر سواد رسانه ای مخاطب را افزایش دهد . به طوری که مخاطب درانتخاب برنامه ای ماهواره ای به قدرت تشخیص وآگاهی برسد . به هرحال برنامه های شبکه های ماهواره ای به خصوص برخی سریالها برای خانواده های ایرانی آسیب زاست.

منبع: پایگاه خبری- تحلیلی قدس آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.