دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

جا‌ی‌خالی دیپلماسی رسانه‌ای فعال

 

  

 

یادداشت دکتر صدیقه ببران استاد ارتباطات

 

اگر چه  حضور رییس جمهور کشورما ن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرصت مغتنمی برای تعامل موثر کشور با مجامع بین المللی است اما اینکه دستاوردهای مهم این سفر چه بوده و چه خواهد بود همواره باید مورد ملاحظه قرارگیرد.

جای بسی خوشحالی است که رئیس جمهور در مجمع  عمومی سازمان ملل متحد  طبق سنوات سخنراتی کردند- فارغ از اینکه چه قدر مطالب، جدید یا تکراری بوده است و البته  با سوغات پس گرفتن لوح های هخامنشی پس از سالها تلاش دیپلماتها،  به ایران بازگشتند. ولی بیش از این ها انتظار همه از حضور هیات ایرانی در چنین مجامعی  استفاده از این فرصت های منحصر به فرد به جهت تاثیر مثبت و موثر در افکار عمومی جهانی می باشد. لذا انتظار می رفت آقای رئیس جمهور و هیات همراه این نکته مهم را که اصطلاحا به آن »دیپلماسی رسانه ای فعال« اطلاق می شود ؛ مد نظر قرار داده و به عنوان دستاورد و سوغات مهم سفربرایمان به ارمغان می آوردند.

همان طور که می دانیم روسای جمهور کشورهای دیگر در این حوزه بسیار فعال هستند و تیمی که آن‌ها را همراهی می‌کند، بسیار قوی است. زمانی که در عرصه جهانی قرار است بازیگری صورت گیرد لازم و ضروری است که افراد حرفه‌ای در عرصه رسانه‌  و به ویژه رسانه های بین المللی را در اختیار داشته باشید.  اما به نظر می رسد تیمی که جناب رئیس جمهور را در این سفر همراهی کردند  نه تنها به جهت رسانه ای چندان حرفه ای نبودند، حتی با پروتکل های تشریفات بین المللی نیز آشنایی نداشتند. این اتفاق باعث می‌شود که نه تنها تاثیر لازم را بر افکار عمومی جهان نداشته باشیم بلکه بهانه‌ای برای تحقیر کشورمان  به دست رسانه های بیگانه بدهیم.

آقای رییس جمهور به عنوان نماینده ملت ایران در سازمان ملل متحد حضور داشتند و البته در پایان سفر گقتند صدای ما امسال رساتر بود اما  علی رغم این ادعا  از دیدگاه  صاحب نظران حوزه رسانه  این صدا  اگر هم بلند بوده تاثیر مثبتی در جهت ارتقای  محبوبیت کشورمان در جهان برجای نگذاشته است  و به نظر می رسد این کاستی به جهت حضور تیم غیر حرفه ای است که ایشان با خود به همراه برده ، افرادی که نه حرفه ای عرصه  رسانه  و تبلیغات بودند نه عالم عرصه دیپلماسی رسانه ای.

به طوری که نه در رسانه های  جریان اصلی و شبکه های جهانی و نه رسانه های مجازی نه تنها  ابعاد مثبت حضور رئیس جمهور به خوبی پوشش داده نشد بلکه جریان سازی منفی گسترده ای نیز با پخش برخورد نامناسب تیم همراه با سایرین به تصویر کشیده شد.

توقع می رفت مجموعه وزارت امور خارجه ، معاونت ارتباطات ریاست جمهوری و شورای اطلاع رسانی دولت برای حضور در عرصه های بین المللی و آنهم در معیت رئیس جمهور افراد کاملا مجرب رسانه ای و آموزش دیده  را  انتخاب و به همراه رئیس جمهور اعزام می کردند. افرادی که علاوه بر آشنایی با محیط های بین المللی و پروتکل ها بتوانند در رقابت با سایر رسانه ها دست بالا را داشته و پوشش خبری منحصر به فردی را برای داخل کشور  و البته در عرصه رسانه های بین المللی فراهم آورند . بنابراین یکی از مباحثی که مطرح می‌شود این است که تیم اعزامی از ایران در مجامع بین المللی باید در جهت ارتقای  قدرت نرم کشور تلاش کنند و این امر تنها زمانی میسر خواهد بود که بتوانند دیپلماسی رسانه ای موثری را در همه جهات به کار گیرند.

در این راستا مهم‌ترین کاری که باید در جهت تحقق دیپلماسی رسانه ای و ارتقای منافع ملی صورت گیرد، تولید محتوای حرفه ای مفصل و متعدد برای مصرف داخل و همچنین رسانه های مختلف جهان باشد. در این شرایط رییس جمهور و دیپلماتهای همراه نیازمند مشاورین رسانه ای برتر هستند که رسانه‌های خارجی را به خوبی شناخته و به رقابت موثر با آنها بپردازند. با این روش نه تنها آبرو و حیثیت و شهرت کشور به خوبی حفظ می‌شود، بلکه پیام خودشان را نیز به سهولت و هنرمندانه به جهانیان می‌رسانند.

اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده بلکه ما شاهد حضور افراد غیر حرفه ای در این تیم بودیم که میزان تاثیرگذاری آن‌ها در رسانه‌های بین‌المللی به شدت پایین بوده است. لذا توصیه می شود که وزارت امور خارجه و  بخش رسانه و ارتباطات دولت حتما قبل از سفرهای بین المللی رییس جمهور با یک برنامه ریزی و سیاستگذاری درست، تیم رسانه ای حرفه ای  انتخاب نموده و  دوره های آموزشی  لازم حضور در مجامع بین المللی را برای تیم رسانه ای همچنین برای سایر افراد همراه با رئیس جمهور در راستای رعایت پروتکل های تشریفات بین المللی و تعامل موثر با رسانه های بین المللی و سایر هیات ها برگزار نمایند. امید است که در سفرهای آتی بین المللی هیات های رسمی کشور، ارتقای دیپلماسی رسانه ای بتواند به افزایش قدت نرم جمهوری اسلامی ایران منتهی شود .

منبع: ایلنا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.