دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

برگزاری نشست روز جهانی ارتباطات در سال 92

 

 

نشست روز جهانی ارتباطات جمعه 27 اردیبهشت ماه به همت دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، از ساعت 14 تا 17 در سالن سینما ایران با حضور دکترامیر آشفته تهرانی، دکترغلامرضا آذری، دکترحسین علی افخمی، دکترصدیقه ببران، دکترهادی خانیکی ، دکترغلامرضا کاظمی دینانی و دکترمهدی محسنیان راد و تعدادی از دانشجویان رشته ارتباطات دانشگاه های مختلف کشور برگزار شد.

در ابتدای جلسه امیر آشفته تهرانی، استاد فرهیخته جامعه شناسی طی سخنانی اظهار داشت: در دنیای امروز ارتباطات حرف اول را می‌زند و اوضاع جهان بسیار تغییر کرده است. اکنون زمان بینش نوین است. در زمان کوروش بینشی وجود داشت که ایران خوشحال بود که زمین و دریاچه­های زیادی دارد. درزمان هخامنشی این بینش وجود داشت که ایران وسعت زیادی دارد، اما حالا بینش وسعت خاک نیست. بینش فعلی علم و فن و تکنولوژی است نه جمعیت و خاک زیاد.

یکی از بینش‌ها که در جهان امروز وجود دارد، جهانی شدن است که با شتاب جلو می‌رود امروز اختراع، اکتشافات، تولید و اقتصاد مطرح است. در قرن بیست و یکم باید به همه مردم جهان فرصت داد  تا در تولید، اقتصاد ، بازرگانی، هنر، علم، مذهب و سیاست بینش­های خود را مطرح کنند نباید ایدئولوژی خود را برتر بدانیم، باید فرصت داد تمام ایدئولوژی‌ها مطرح شود. ما باید جهانی بیندیشیم.

سخنران بعدی نشست غلامرضاکاظمی دینان استاد ارتباطات بود.

وی گفت: با هم مهربان و زیبانگر و مثبت نگر باشیم تا مورد لطف خداوند قرار بگیریم، ضمن آنکه ما ارتباطاتی‌ها باید با هم دوست باشیم و دوست داشتن را دوست بداریم. او ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات اظهار کرد: رشته‌ای که انتخاب کرده‌اید بسیار حساس و اثر گذار برزندگی اجتماعی است و سنگ بنای زندگی اجتماعی، ارتباطات است. دکترکاظمی دینان اولین عامل برای برقراری ارتباطات را شناخت دانست و گفت تا شناخت پیدا نکنیم، تا کدها را نشناسیم و رمزگشایی نکنیم ارتباط برقرار نمی‌شود. وی در ادامه اظهار داشت با شناختی که از فرهنگ، نوع نگاه سیاسی و اجتماعی و شخصیت افراد بدست می­آوریم، می­توانیم در برقراری ارتباط موفق باشیم. او افزود: امروز با توسعه تکنولوژی به نظر نمی‌رسد ابزارهای برقراری ارتباطات کم باشد، به شرط آنکه از آن ابزار شناخت پیدا کرده و استفاده درست از آن بکنیم.

در ادامه نشست حسین علی افخمی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به اهمیت ارتباطات در زندگی روزمره اشاره کرد و  گفت: باید تمام سال را سال روابط و ارتباطات در نظر گرفت. ما مهارتهای ارتباطی را یاد می‌گیریم تا بتوانیم ارتباط برقرار کنیم.

وی ادامه داد: ارتباطات تابع قاعده خاصی است و باید آموزش داده شود و نباید به چاپ کتابهایی در این زمینه محدود شود و ارتباطات و مهارتهای آن باید از طریق رسانه­ها آموزش داده شود. ارتباطات قانونمند و بخشی از زندگی ماست و باید به راننده تاکسی نیز ارتباطات را آموزش داد تا بتواند در برخورد با مسافرهایش ارتباط مناسب برقرار کند. افخمی افزود باید به ارتباطات نگاه کاربردی داشته باشیم  و به جای اینکه که فضای عمومی شهر را از آگاهیهای تجاری پر کنیم با تابلوهای آموزشی ارتباطات را ارتقا دهیم.

سپس مهدی محسنیان راد استاد دانشگاه امام صادق (ع) درسخنانی اظهار کرد: همبستگی و اتحاد استادان ارتباطات مرهون تلاش دکتر معتمدنژاد است که همیشه مواظب بود، ارتباطی‌ها با هم باشند و در این زمینه تلاش می‌کرد. وی ابراز امیدواری کرد که دکترمعتمد ن‍ژاد به زودی سلامتی خود را بدست اورد.

در بخش دیگر نشست غلامرضا آذری عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی طی سخنانی ضمن دعا برای سلامتی دکتر معتمدنژاد گفت: با تمام زحماتی که استادان حوزه ارتباطات کشیده‌اند، هنوز این رشته سرپا نیست ما با پیشنهادی که سایر اساتید دادند، نیاز به پاتوق کتابهای ارتباطی داریم و برگزاری مراسم خاص برای کتابهایی تخصصی در این زمینه لازم است تا بتوان این رشته را سرپا نگه داشت. وی ادامه دادمتأسفانه بیشتر دانشجویان برای گذراندن مقاطع تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور می­روند و از دست دادن سرمایه­های انسانی بر جامعه علمی ارتباطات ضربه وارد می­کند. او در پایان سخنانش گفت: اگر نمی‌توانیم یا قدرت برقراری ارتباط نداریم، سعی کنیم زمینه را برای کسانی که می‌توانند ارتباط برقرار کنند، فراهم کنیم

در ادامه نشست هادی خانیکی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی ابتدا به ویژگیهای‍‍ مثبت و سپس به  نقاط ضعف این رشته اشاره نمود:

وی ویژگیهای مثبت را چنین برشمرد: 46 سال آموزش مداوم، اعتبار حوزه آکادمیک این رشته، استفاده از ظرفیت­ها و سرمایه­های معنوی رشته، تکثیر مناسب رشته ارتباطات در دانشگاه‌ها (صدا و سیما، علمی کاربردی، آزاد، سوره، خبر، علامه طباطبایی) ، ارتقاء سطح ورودیها ی این رشته ، تخصصی‌تر شدن رشته، گرایش به سمت مطالعات میان رشته  از جمله اقتصاد، زبان شناسی، مطالعات فرهنگی،انجام تحقیقات روزآمدکه کانون اعتبار پژوهش ما به سمت رساله و پایان‌نامه‌های دانشجویان رفته است. وارد عرصه­های جدید شدن مانند مطالعات مجازی و رسانه‌های جدید. خانیکی نقاط ضعف رشته ارتباطات را نیز چنین دانست: عدم تناسب نرم افزار ارتباطات با  سخت افزار مناسب، شکاف بین حوزه آموزش و کار، گسست بین رشته ارتباطات با رشته­هایی مانندجامعه شناسی، علوم سیاسی و روان شناسی، عدم تناسب بین سیاست گذاریهای آموزشی و نیازهای اجتماعی، کم بودن حمایتهای پژوهشی ، عدم ارتباط بین محافل داخلی و خارجی از نقاط ضعف این رشته می­باشد. وی همچنین با اشاره به ارتباط رشته ارتباطات با سیاست گفت در همین زمان انتخابات دانشجویان می­توانند پایان­نامه­های خود را با محور انتخابات ارائه دهند. خانیکی در پایان سخنانش با اشاره به ضرورت شکل‌گیری نهادهای صنفی و اجتماعی  و فعال کردن انجمنهای علمی و تخصصی و برگزاری کارگاه‌ها، از دانشجویان خواست  در این امور اهتمام ورزند.

آخرین سخنران نشست صدیقه ببران بود که ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات آرزوی سلامتی دکتر معتمدنژاد را کرد. وی با انتقاد از این موضوع که  هیچگاه آسیب‌شناسی در حوزه ارتباطات نشده است، گفت: جایگاه ایران در جامعه اطلاعاتی چیست؟ ببران افزود باید دید با اینکه ارتباطات بیشتر از گذشته صورت می‌گیرد آیا فرهنگ ارتباطی شکل گرفته. آیا با وجود تخصص در حوزه رسانه ، سواد رسانه­ای داریم؟ آیا استفاده بهینه از رسانه ها می­شود. این کاستیها برعهده کیست؟ 4 سال پیش دکتر معتمدنژاد طرح جامع آینده نگری ارتباطات را مطرح کردند که مسکوت ماند. در سیاستگذاریهای کلان مسائل ارتباطی کجا جای دارد؟

ببران در ادامه گفت: در داخل کشور چه کاری روی سیلابس‌های این رشته انجام شده. هنوز همکارانی داریم که جزوات 20 سال پیش را تدریس می‌کنند. وقتی استادان در طول یک سال 8 کتاب منتشر می­کنند، دانشجویان نیز کپی می‌کنند و نباید از آنها خرده گرفت. پژوهشهای علمی تخصصی در حوزه ارتباطات چقدر صورت گرفته است؟ آیا ما نباید با محافل خارجی ارتباط داشته باشیم مگر ارتباطات جهانی نیست. چند تا از استادان ما هر سال در کنفرانسهای خارجی می‌درخشند. وی در پایان ابراز آمیدواری کرد طرح جامعه آینده نگری ارتباطات به زودی شکل بگیرد.

در پایان نشست، هدایایی از سوی دانشجویان به استادان حاضر در این نشست اهدا شد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.