دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

کتاب اصول و مهارت های مصاحبه خبری

 


تصویر کتاب

کتاب «اصول و مهارت‌های مصاحبه خبری» به قلم دکتر صدیقه ببران و سیدمهدی شریفی با نگاهی نوین به اصول و مهارت‌های مصاحبه خبری و همچنین فنون کارساز ارتباطات میان‌فردی است.

یکی از ویژگی‌های این اثر، بهره‌مندی از آموزش چندرسانه‌ای است که علاوه بر نمونه‌های مکتوب، مثال‌های متعدد کاربری این مجموعه را در قالب لوح فشرده به تصویر کشیده است.
کتاب حاضر برای دانشجویان رشته‌های ارتباطات و روزنامه‌نگاری، اثری مستقل و تخصصی است که مفاهیم علم ارتباطات را در حوزه مصاحبه‌های خبری به مخاطبان آموزش می‌دهد.
این اثر در هفت فصل تنظیم شده است که دربردارنده موضوعاتی مانند اصول مقدماتی مصاحبه و تسلط بر فضای آن، خط مشی رسانه، نیاز مخاطبان، اصول اولیه و اصول ثانویه است.
دومین فصل کتاب نیز به انواع مصاحبه‌های خبری اختصاص دارد. در این بخش خوانندگان با مفاهیمی مانند مصاحبه‌های فردی، گروهی، مردمی تلفنی، مطبوعاتی، رادیو و تلویزیونی و اینترنتی آشنا می‌شوند.
در سومین فصل این کتاب مباحثی درباره آمادگی و شروع یک مصاحبه ارایه شده‌اند. در این مبحث تحقیق برای مصاحبه، طرح سوالات، زمان رسیدن به محل، نکات مهم درباره شروع، فواید ضبط مصاحبه، نکات مهم و ... آموزش داده می‌شوند.
مهارت‌های غیرکلامی مصاحبه در چهارمین فصل این کتاب گنجانده شده‌اند. شکل ظاهر، حالات صورت، حالت چشم‌ها، حرکات دست‌ها و انگشتان، حالت‌های سر، حالات بدن در نحوه ایستادن و نشستن و ... برخی از حالاتی‌اند که در این کتاب بررسی شده‌اند.
تکنیک‌های مصاحبه و انواع مصاحبه‌شوندگان به ترتیب عناوین فصول پنجم و ششم این کتاب به شمار می‌آیند که در هر یک از این فصول، درباره مهارت‌های غیرپرسشی، مهارت‌های پرسشی و کلامی، مزایا و معایب تندنویسی، شروع طلایی برای سوالات مصاحبه، همچنین مصاحبه با سیاستمداران، مشاهیر و ... معرفی می‌شوند.
فصل هفتم نیز به موضوع تنظیم مصاحبه برای رسانه‌ها اختصاص دارد و در آن تنظیم مصاحبه برای رسانه‌های مکتوب، رادیو و تلویزیون، همچنین حاشیه‌های مصاحبه ارایه می‌شود.
کتاب «اصول و مهارت‌های مصاحبه خبری» در شمارگان 2000 نسخه،  164 صفحه و بهای 40 هزار ریال به همراه لوح فشرده آموزشی از سوی نشر تاویل منتشر شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.