در فصل اول، ضرورت و علل نیاز سواد رسانه ای و ضرورت افزایش آن تشریح و تبیین شده است. فصل دوم با بیان تفاوتهای اساسی در مفاهیم حوزه رسانه، به تعریف سواد رسانه ای، اهداف، ویژگیها و ابعاد آن میپردازد.
در فصل سوم، مدل سواد رسانه ای به همراه اجزاء و عناصر آن مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. فصل چهارم به تشریح چگونگی نیل به توسعه و رشد سواد رسانهای پرداخته و توسعه مهارتهای سواد رسانهای را همگام با مراحل و ابعاد رشد و تواناییهای طبیعی افراد از کودکی تا بزرگسالی تشریح میکند.
در فصل پنجم با هدف تبیین تفاوتهای دنیای واقعی از دنیای رسانه ای، به تشریح واقعیت و ابعاد آن و ویژگیهای دنیای رسانه ای از دیدگاه مخاطبان و برنامه سازان پرداخته و در نهایت به اهمیت سواد رسانهای پی می بریم. با توجه به اینکه کتاب حاضر قرار است به عنوان یک مرجع در اختیار دانشپژوهان حوزه رسانه قرار گیرد، فصل ششم با رویکرد به بکارگیری مؤثر مهارتهای سواد رسانه ای در حوزه خبر، تدوین شده است.
این کتاب توسط صدیقه ببران و همکاران او افسون حضرتی و مهران بهروزفغانی ترجمه شده است، تلاشی است برای معرفی مبانی و مفاهیم نظری و عملیاتی سواد رسانهای.
عنایت به ضرورت تبیین مبانی نظری نوین حوزه علوم ارتباطات و رسانه، «کتاب مبانی سواد رسانهای» ترجمه ای است از فصول برگزیده کتاب «سواد رسانه ای» دکتر جیمز پاتر که ویرایش پنجم آن توسط انتشارات سیج در سال 2010 میلادی انتشار یافته است. این کتاب در 6 فصل، مبانی اساسی سواد رسانه ای را مورد بررسی قرار میدهد