دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران : شهروند خبرنگار باید به ارائه اخبار خوب و حرفه ای وحضور پررنگ در عرصه خبر هدایت شوند

   

 

به گزارش ایرنا ، هم اکنون با وجود فناوری های جدید ارتباطی، اطلاع رسانی تنها محدود به خبرگزاری ها و رسانه ها و خبرنگاران نشده است ، بلکه تک تک مردم تنها با در اختیار داشتن گوشی موبایل و اینترنت، می توانند دیگر انسان ها را از اتفاقات مهم یا جذاب آگاه کنند و اطلاعات خود را به اشتراک عمومی بگذارند، در واقع در جهان جدید ، هر یک از شهروندان خود به تنهایی می توانند یک رسانه باشند.
شهروندخبرنگار شهروندانِ معمولیِ یک جامعه هستند که در فرآیندِ جمع آوری، گزارش، تحلیل و انتشارِ اخبار و اطلاعات در جامعه، نقشِ فعالی بازی می کنند .
در سال های اخیر پس از گسترش فرهنگ دیجیتال ، اینترنت ، تلفن های همراه دوربین دار و دوربین های دیجتیال هم چنین شبکه های اجتماعی بسیاری از شهروندان عادی با تصویر برداری و عکاسی از وقایع اطراف خود و انتشار آن در سطح اینترنت و شبکه های اجتماعی فرهنگ جدیدی به عنوان شهروند خبرنگار را پدیدآورده اند .
ایرنا در گفت وگویی با دکتر صدیقه ببران، کارشناس ارتباطات به بررسی موقعیت و جایگاه واقعی رسانه های سنتی و نوین پرداخته است و به سؤالاتی ناظر بر اینکه آیا شهروند خبرنگار جای خبرنگاران حرفه ای راگرفته است ؟ وچالش رسانه های سنتی درمواجهه با رسانه های نوین چیست ؟ پاسخ داده است .

**س : برخی کارشناسان ارتباطات معتقدند یکی از چالش های رسانه های سنتی ، مواجهه با رسانه های جدید و مبتنی بر تلفن همراه که جایگاه خود را تحمیل کرده اند و حوزه شهروند خبرنگار جای خبرنگاران حرفه ای را گرفته است ؟ شما این فرایند را چگونه تحلیل می کنید ؟
- این فرایند هم چالش و هم فرصت است ، یعنی رسانه های سنتی برای ابقای خود ، باید رسانه های نوین به ویژه شبکه های اجتماعی را به عنوان مکمل خود بدانند . رسانه های سنتی برای اینکه به هنگام باشند و در سرعت و رقابت در عرصه رسانه عقب نمانند ضروری است با رسانه های نوین همراه باشند .
بنابر این ظهور و فعالیت رسانه های نوین یک چالش برای رسانه های سنتی محسوب می شود اما نباید فراموش کرد که این فرایند یک فرصت مطلوب برای بازنمایی و احیای رسانه های سنتی هم است . رسانه های سنتی به هیچ وجه نمی توانند رسانه های نوین راحذف کنند اما می توانند مشکلات و اختلالات این حوزه را در غیر معتبر بودن بسیاری از اخبار آن ، اصلاح کنند .
در سؤال شما مربوط به اینکه آیا شهروند خبرنگار جای خبرنگاران حرفه ای را گرفته است باید گفت که نمی استدلال کرد که جایگاه خبرنگاران حرفه ای تغییر کرده است بلکه شهروند خبرنگار پدیده ای جدیدی است که با ظهور رسانه های نوین پدیدار گشته و می تواند یاری دهنده رسانه ها و خبرنگاران حرفه ای یاری دهنده باشد .
در حقیقت شهروند خبرنگار باید به ارائه اخبار خوب و حرفه ای وحضور پررنگ در عرصه خبر هدایت شوند .

**س : آیا می توان گفت این فضای رسانه ای جدید و غیر حرفه ای به عنوان ابزاری در اختیار رسانه های جناحی و فضای سیاسی قرار گرفته است ؟
-البته این درست است که رسانه های نوین در جریان سازی اجتماعی و فرهنگی بسیار مؤثرند اما نکته مهم برای کاهش برخی از آسیب رسانه های نوین ، « افزایش سواد رسانه ای مخاطب » است ، یعنی مخاطبی که به شهروند خبرنگار تبدیل شده ، ضروری است نوع مصرف و نگاه تحلیلی رسانه ای خود را ارتقاء دهد .
نکته مهم دیگر در فضای رسانه های نوین رعایت « اخلاق رسانه ای » است که این دو مؤلفه سواد رسانه ای و اخلاق رسانه ای سبب می شوند که رسانه های نوین را به عنوان فرصت بدانیم و استفاده درست از آنها داشته باشیم

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.