دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

ببران: ضعف سواد رسانه، دختران را درگیر مسائل فرعی می‌کند

  

 

 


 صدیقه ببران، استاد ارتباطات، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا(، با اشاره به وضعیت ارتباطات دختران در فضای مجازی اظهار کرد: حضور دختران و مشارکت‌شان در فضای مجازی اگر در مسیر درستی وارد شوند، فرصت مناسبی برای‌شان خواهد بود، اما مشکلی که در این میان وجود دارد، این بوده که دختران عاطفی، احساسی‌تر و باورپذیرترند به همین دلیل روش و نحوه کاربری را نمی‌دانند، درحالی که باید محیط و فرهنگ آن فضا را بشناسند.

وی افزود: آنچیزی که در ارتباط دختران در فضای مجازی مورد مغفول واقع شده بحث سواد رسانه‌ایست که متأسفانه روزبه روز این سواد در حال افول است. بسیاری از دختران، کاربرانی متبحر و کاربلد هستند، اما قدرت تمییز و ممیزی را ندارند و مفهوم ممیزی این است که تفاوت مجاز و واقعیت را نمی‌شناسند.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: دختران ما باید سواد رسانه‌ای‌شان را تقویت کنند و مرز بین واقعیت‌ها، خیالات و مجاز را بشناسند و قدرت تحلیل و بررسی را داشته باشند.
وی بیان کرد: دختران باید بدانند هر کاربری که وارد شد و درخواست چت کردن داد، نباید وارد صحبت شوند چراکه ابتدا باید هویت‌های مجهول‌ کاربرمقابل را معلوم کنند. دختران به دلیل آنکه تجربه‌شان در این حوزه‌ها اندک بوده و فضای مجازی، فضای گسترده و وسیعی است، هر قشری وارد آن شده‌اند، به همین دلیل بسیاری از افراد دچار مخاطره می‌شوند.

وی بیان کرد: میزان مصرف، مشکل دیگری است که با آن روبرو هستیم. میزان استفاده از فضای مجازی باید محدود باشد و نباید ارتباطات بین‌فردی و ارتباطات اجتماعی را فدای فضای مجازی کنیم بلکه باید تعادلی در مصرف برقرار کنیم.

ببران اظهار کرد: دختران به دلیل آنکه قشر حساس‌تر و احساسی‌تری هستند، باید بدانند که با چه هدفی وارد فضا شده‌اند و اگر بتوانند سواد رسانه‌ای و قدرت تفکر را افزایش دهند و زود باوری را کنار بگذارند تا نگاه عمیق‌تری داشته باشند، قطعا می‌توانند از فضای مجازی به عنوان یک فرصت بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: دختران باید مطالبی را که در فضای مجازی منتشر می‌کنند، آگاه باشند چراکه همین مطالب و عکس‌ها گاهی مسأله بحرانی برای‌شان می‌شود.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: متأسفانه سواد رسانه‌ای دختران حتی با مقاطع تحصیلی بالا هم افزایش نیافته است. بسیاری از دختران به دلیل ضعف همین مسأله در فضای مجازی فریب می‌خورند چراکه درگیر امورات فرعی می‌شوند و از هدف اصلی فاصله می‌گیرند و در نهایت شاهد جرائمی هستیم که گاها به ضرر دختران تمام می‌شود.

وی ادامه داد: پلیس فتا آمارهایی از جرائم در فضای مجازی گزارش می‌دهد که افراد با هویت‌های ناشناس دختران را فریب داده و در نهایت از آنها سوءاستفاده‌های بسیاری می‌کنند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: سواد رسانه‌ای ربطی به تحصیلات ندارد، گاها شاهد هستیم که دختری دارای مقطع تحصیلی دکتراست اما به دلیل ضعف سواد رسانه‌ای اشتباهاتی در فضای مجازی مرتکب می‌شود که به ضررش تمام میشود.

وی خاطرنشان کرد: دختران باید درمورد کیفیت محتوا تحقیق بیشتری کنند و بر محیط احاطه داشته باشند. اگر بتوانند سواد رسانه‌ای‌شان را تقویت کنند قطعا می‌توانند در فضای مجازی مشارکت مؤثری داشته باشند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.