دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران: مدیریت رسانه های همگرا اهمیت بالایی دارد

 

  
 

دکتر صدیقه ببران عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، درخصوص برگزاری سیزدهمین اجلاس توسعه و فناوری رسانه گفت: هدف از برگزاری کنفرانس هایی در زمینه توسعه و رسانه، آشنایی با حوزه فناوری های جدید رسانه ای است. به جهت اینکه ما وارد عرصه رقابت بسیار زیاد در حوزه رسانه شده ایم و این امر حاصل فرایند جهانی شدن است، لاجرم به این عرصه ورود کرده ایم و باید حتما بازیگر موثری در این رقابت باشیم در این زمینه ناچار هستیم از نگاه صرف سنتی به حوزه رسانه و روزنامه نگاری پا را فراتر بگذاریم و قطعا باید از ابزار جدیدی که رقبای ما به خوبی از آن استفاده می کنند بهره مند شویم.

ببران در ادامه افزود: یکی از عوامل اصلی که باعث می شود اتفاق هایی در حوزه رسانه رخ می دهد ورود اینترنت به عرصه رسانه است. اینترنت و اجزای مختلف و کاربری های متعددی که از این جهت به وجود آمده است. به عنوان مثال استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی مختلف به جهت سرعت بسیار بالایی که دارند و در واقع توزیع پیام را بسیار با سهولت همراه می کنند بهترین گزینه هستند برای اینکه با حوزه روزنامه نگاری سنتی و روزنامه نگاری حرفه ای توام شوند و بتوانند این دو حوزه را تکمیل کنند در واقع می توان گفت حکم مکمل را دارند.

استاد ارتباطات گفت: حوزه فناوری های که می توان قسمت فنی آن را از یک طرف در نظر گرفت و مبحث همگرایی رسانه ها و استفاده از تمام حوزه های رسانه را در طرف دیگر قرار داد از اهمیت بالایی برخوردار است. علت این است که در دنیای امروز آنچه که اهمیت دارد افزایش قدرت نرم کشورهاست. با توجه تغییر گفتمانی که در قدرت جهان اتفاق افتاده (صرفا قدرت های نظامی به تنهایی جوابگو نیستند) ما بتوانیم قدرت نرم را افزایش دهیم و برای این کار حتما و باید افکار عمومی را در حوزه کشوری، منطقه ای و جهانی با خود همراه کنیم تا بتوان بخشی از قدرت را اعمال کنیم. ما ناچار هستیم در این حوزه و برای به دست گرفتن قدرت و بازیگر بودن در عرصه نوین جهانی همگرایی رسانه ای را فراهم کنیم. همگرایی رسانه ای بخشی از آن فنی و حرفه ای است و بخش دیگر آن انتقال محتواست که اساس ماجراست. در بخش انتقال محتوا کمی با ضعف مواجه هستیم.

دکتر ببران افزود: ما به طور کامل نتوانسته ایم مدیریت رسانه های همگرا را داشته باشیم. مشکل ما در این قسمت است. و مدیریت در این نیست که به قسمت فنی رسانه های همگرا تکیه داشته باشیم مهم این است چه محتوایی با چه کیفیتی باید تولید شود. ابزاری که رقبای ما در این عرصه استفاده می کنند دقیقا همان ابزاری ست که ما هم استفاده می کنیم اما همیشه در رقابت ها آنها برنده می شوند علت این امر هم کیفیت کار آنها بالاست. ما مشغول ادوات هستیم و کیفیت و محتوا فراموش می شود.

عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات گفت: یکی از ویژگی همگرایی رسانه ها این است که جریان اطلاعات دوسویه باشد و این اهمیت دارد اما ورود مخاطب هم از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که مخاطب امروزی نسبت به گذشته که رسانه های سنتی فعالیت داشتند بسیار خلاق تر، فعال تر و آگاه تر شده است چون حوزه های پیام، شبکه های متعدد و ابزار مختلف در دسترس آنها قرار دارد.

دکتر ببران در پایان افزود: حوزه شناخت و آشنایی با رسانه های همگرا مهم است اما نحوه به کارگیری و همگرایی رسانه ای و اساسا مدیریت رسانه های همگرا اهمیت بسیار بالایی دارد.
معاونت توسعه و فناوری رسانه با توجه به تغییرات سریع در حوزه فناوری و استفاده از فناوری های نوین ارتباطی اقدام به برگزاری سیزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه با شعار "همگرایی رسانه ای و رسانه های ترکیبی" در تاریخ 28 و 29 دیماه در محل دائمی سالن همایش های صدا و سیما کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.