دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران : دسترسی آزاد به اطلاعات جزءحقوق اولیه مردم است

   


 

صدیقه ببران در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به اهمیت یادگیری سواد رسانه ای و آموزش این مهم برای همگان به ویژه از سنین کودکی در کشور تاکید کرد و گفت: باید کاری کرد تا با فرهنگ سازی و آموزش سواد رسانه ای و در نهایت شفافیت و پاسخگویی، رسانه را در سبد خانواده ها قرار دهیم.
این کارشناس رسانه گفت: حدود 15 سالی است که در دنیا در خصوص مباحث مختلف سواد رسانه ای فعالیت می شود اما کشور ما دیر به این مهم رسیده است.
ببران افزود: سال 73 قانونی گذاشته شد که ماهواره های معاند باید جمع آوری شود اما بعد از برخورد و جمع آوری آنتن های ماهواره و نصب مجدد توسط مردم، در واقع مقاومت آنها به شیوه های مختلف بیشتر و بیشتر شد و امروز با گذشت 23 سال به این نتیجه رسیدیم که برخوردهای سلبی دیگر پاسخگو نیست.
وی خاطرنشان کرد: بعد از ماهواره وارد بحث حوزه سایبر و اینترنت شده و بعد از 5 سال با شبکه های موبایلی و نظایر آن مواجه شدیم که مظاهری از تکنولوژی نوین هستند.
ببران به دست اندرکاران رسانه های دولتی توصیه کرد به مسیر دستیابی به دموکراسی کمک کرده و سد راه آن نشوند.

**
بازار رسانه را به خوبی بشناسیم/ مخاطبان، سرمایه رسانه هستند

وی به سرعت بالای انعکاس و انتشار اخبار و مطالب در فضای جدید رسانه ای در دنیایی که در حال جهانی شدن است، اشاره کرد و گفت: باید بازار رسانه را بشناسیم و با به روز رسانی خود همگام با این بازار که در دهم ثانیه اخبار را منتشر می کنند، حرکت کنیم.
ببران تاکید کرد: تولید محتوا امروز در دستان شهروندان خبرنگار قرار گرفته است لذا راه حل نهایی و درست این است که در تولید محتوای درست، جذاب، مفید، سالم و به موقع وارد عمل شده و مخاطبان را به عنوان سرمایه های یک رسانه در جامعه به طرف خود بکشانیم.
عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اظهار داشت: به عنوان مثال امروز رسانه ملی ما از اعتبارش در زمینه سرعت، صحت و دقت کم شده و مردم به عنوان مخاطبان این را به خوبی منعکس می کنند.

**
فضای دیجیتال را مدیریت کنیم/ فرهنگ سازی و آموزش راهکار اول

این استاد علوم ارتباطات افزود: در ناآرامی های اخیر نیز برای کنترل ماجرا، مجددا به سمت برخوردهای سلبی و فیلترینگ رفتیم درحالیکه بسیاری از افراد با استفاده از فیلترشکن این فضا را شکسته و وارد آن شدند.
وی تاکید کرد که جنگیدن با تکنولوژی، کاری بیهوده است چرا که باید اینگونه فضاها را مدیریت و فرهنگ سازی کرد.
ببران گفت: نهادها و دستگاه های متولی فرهنگی و مرتبط می توانند به راحتی با مدیریت موضوع و فضا، از طریق آموزش و فرهنگ سازی کنترل این جریان را در اختیار بگیرند.

**
احساس خلا در اطلاع رسانی وقایع کشور

ببران استاد علوم ارتباطات در ادامه با اشاره سواد رسانه ای و ارتباط آن با وقایع اخیر در کشور تاکید کرد: واقعیت این است که ما در همه این قضایا دیده و شنیده می شویم و در یک کلام متاسفانه در اطلاع رسانی در کشور خلا وجود دارد، به عنوان مثال صدا و سیما در ارتباط با ناآرامی های اخیر باید خیلی بهتر از اینها وارد میدان می شد.
ببران تصریح کرد: در اینگونه مواقع تاکید این است که باید با نگاه ایجابی تر وارد ماجرا شد و با واکنش سریع تری در اطلاع رسانی به مردم و جامعه و افکار عمومی عمل کرد.
وی تصریح کرد: امروز نیازمند یک سیاستگذاری و نگاه ملی به فضای مجازی هستیم چراکه برخورد سلبی و فیلتر کردن راه حل نیست.
ببران با اشاره به اینکه بسیاری از فعالان کسب و کار و استارتاپ ها با فیلتر شدن تلگرام فلج و زمین گیر شدند، گفت: باید با سیاستگذاری مناسب و در عین حال تاثیرگذاری، پیش بینی این روزها را می کردیم تا با بروز آن در مقابل عمل انجام شده قرار نمی گرفتیم.
ببران همگرایی رسانه ای شامل همراه و همگام شدن رسانه های سنتی با دیجیتال را راهی برای رسیدن به مقصد و اطلاع رسانی جامع و کامل دانست و گفت: همانگونه که در سواد رسانه ای هدف ما این است که از سطحی بودن به سمت عمقی بودن حرکت کنیم، باید کاری کنیم تا مردم به خبرها شک کرده و به دنبال دریافت خبرهای واقعی و مطالب و اطلاع رسانی صحیح باشند.

**
آموزش و فرهنگ سازی سواد رسانه ای از مهدهای کودک آغاز شود

این استاد علوم ارتباطات به بی توجهی به مقوله کپی رایت و مالکیت معنوی در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: نباید به صورت جزیره ای به قضایا نگاه کنیم و نیازمند یک عزم جدی برای سیاستگذاری جامع و کامل توام با برنامه ریزی در زمینه سواد رسانه ای هستیم.
وی با طرح این پرسش که چرا باید آموزش سواد رسانه ای از سال دهم تحصیلی در کتاب ها درسی گنجانده شود، گفت: ما امروز مانند دیگر کشور نیازمندیم که این آموزش را از دوران کودکی و حتی مهدهای کودک آغاز کرده و بچه های خود را با شرایط و فضاهای پیرامون آن آشنا و فرهنگ سازی کنیم.
ببران معتقد است بخش های فرهنگی مرتبط باید از پایه ای ترین دوره های آموزشی یعنی مهدهای کودک به موضوع سواد رسانه ای بها داده و اقدامات اولیه را شروع کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.