دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

ورود سلبریتی به روزنامه‌نگاری پس از ورود به مجری‌گری اتفاق خوشایندی است؟

 


  

اتفاق

 

آفتاب یزد- گروه سیاسی: سه نام مطرح؛ فائزه‌هاشمی، بهاره رهنما و روزنامه شرق. یکی شناخته شده در عرصه سیاست، یکی در عرصه سینما و تلویزیون و دیگری در عرصه مطبوعات کشور. هر سه مشهور و در مجموع محبوب.
اما در کنار هم قرار گرفتن هرسه این اسامی در آن واحد این روزها حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌هایی به همراه داشته است. گفت‌و‌گوی فائزه‌هاشمی با هر روزنامه ای امری طبیعی است. گفت‌و‌گوی بهاره رهنما باهرروزنامه ای هم همین طور.
اما این بار بهاره رهنما به عنوان یک خبرنگار گفت‌و‌گویی با فائزه‌هاشمی به عنوان یک چهره زن سیاسی انجام داده است. گفت‌و‌گویی که دراین روزنامه به چاپ می‌رسد وهمین کافی است تاگروهی سخن به نقد چنین شیوه ای بگشایند و گروهی به تحسین آن.

می تواند مثبت باشد اگر...
اما صدیقه ببران استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه، در این‌باره از زاویه ای دیگر به این جریان نگاه می‌کند و تلاش دارد تا نکات مثبت این موضوع را بیان کند. او به آفتاب یزد می‌گوید: «امروزه روزنامه نگاری از فضای روزنامه نگاری صددرصد حرفه ای خارج و وارد فضای روزنامه نگاری شهروندی نیزشده است، بنابراین همان طور که اکنون مردم عادی ورود به تولید محتوا برای روزنامه کرده‌اند، سلبریتی‌ها نیز می‌توانند این کار را بکنند و رسانه‌های جریان اصلی نیز به خوبی می‌توانند از این موضوع استفاده کنند. اگرچه ده سال پیش این کار، کار عجیب و نامانوسی بود اما امروزه خیلی عجیب نیست که رسانه مطبوعاتی از سایر ابتکارات به جهت افزایش تیراژ یا فروش استفاده کند.»
وی ادامه می‌دهد: «اما از سویی توجه به این نکته ضروری است که ببینیم دراین مصاحبه‌ها که یک سلبریتی به عنوان مصاحبه‌کننده در آن ظاهر شده، چه چیزهایی مطرح شود مثلا خانم بهاره رهنما یک فعال جتماعی هم به شمارمی آید، به هر حال او می‌تواند در مقولات حوزه اجتماعی مسلط باشد، اگر گفت‌و‌گویی که رهنما با فائزه انجام داده یک گفت‌و‌گوی اجتماعی باشد ازاین جهت ایرادی به او وارد نیست. در برخی جاها این سبک گفت‌و‌گوها می‌تواند به عنوان یک رپرتاژ آگهی اجتماعی نیز به شمار بیاید. اینکه دراین وانفسای روزنامه نگاری روزنامه ای از این روش استفاده می‌کند ضرری به روزنامه نگاری نمی‌زند.»
ببران تاکید می‌کند: «بنابراین تم این گفت‌و‌گوها بسیار مهم است. اگر مثلا گفت‌و‌گوی رهنما با فائزه درونمایه سیاسی داشته باشد آن وقت باید گفت که این سبک گفت‌و‌گو به او ربطی ندارد. اما تاکید می‌کنم ممکن است بهاره رهنما را به عنوان هنرپیشه بشناسید اما به علت ورودش به حوزه زنان رهنما به عنوان چهره اجتماعی نیز شناخته شده است. اما اگر از یک سلبریتی صرفا برای شهرت استفاده شود جنبه زردنگاری مطبوعاتی را بالا می‌برد.»

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.