دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران: فیلترینگ در کاهش آسیب های شبکه های مجازی موثر راهکاری کاملا شکست خورده و ناموفق است

  صدیقه ببران عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با ایرنا  با تأکید بر نا کارآمد بودن فیلترینگ در کاهش آسیب های شبکه های مجازی گفت : ناکارآمدی این روش بارها به اثبات رسیده است و چون فیلترینگ از جمله مواردی به شمار می رود که به بحث ایمنی ربط دارد، آخرین راه حل محسوب می شود و نباید از آن به عنوان نخستین راه‌حل استفاده کرد. موافقان فیلترینگ از این امر غافل هستند که تکنولوژی با ایجاد محدودیت و بخشنامه‌های ما همراهی نمی‌کند و همچنان به پیش می رود و هر روز تکنولوژی جدیدی وارد بازار می شود که همگان به آن دسترسی دارند و بنابراین فیلترینگ راهکاری کاملا شکست خورده و ناموفق است.

تجربه شکست فیلترینگ تلگرام


این تجربه در ارتباط با فیلترینگ تلگرام ناکارآمدی خود را نشان داد، شبکه ای که استقبال از بسیار زیاد بود و مدتی پس از فیلترینگ آن دوباره سطح مخاطبین آن افزایش یافت. پس این نشانگر آن است که با تکنولوژی نمی‌توان، مبارزه و مقابله کرد. اگر نگران آسیب‌های فضای مجازی و ایمنی مردم هستیم، ابتدا باید به راه‌حل‌های ایجابی رجوع کرد و با فرهنگ سازی و افزایش سواد رسانه ای مردم به جبران بیش از 10 سال کم کاری خود پرداخت در غیر این صورت، اعمال هرگونه محدودیتی با ورود فناوری ها و فیلترشکن های جدید بی اثر می شود پس فیلترینگ جوابگو و راهکار این موضوع نیست و باید فرهنگ سازی در جهت ارتقای اطلاعات، آگاهی و هوشیار سازی افراد جامعه صورت گیرد و به این وسیله برای این مشکل چاره سازی کرد و این وظیفه مدیریت فرهنگی کشور شامل صدا و سیما، رسانه ها و تمام متولیان فرهنگی است.

ضرورت فرهنگ سازی و ارتقای سواد رسانه ای


فرهنگ سازی و ارتقای سواد رسانه ای باید از کودکی آغاز شود، یعنی از زمانی که کودک می فهمد و در مواجهه با رسانه ها اعم از مجازی یا فضای حقیقی قرار می گیرد، باید مراقب بود چراکه آنها همواره در معرض خطر هستند پس می بایست اطلاعات و هوشیاری فرزندان خود را ارتقا داد و این ابتدا وظیفه والدین است و سپس نظام رسمی آموزش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه ها و حوزه های علمیه عهده دار این مهم هستند.

لزوم وجود رسانه های آزاد


حسن روحانی رییس جمهوری در سخنانی به عدم وجود رسانه های آزاد در کشور انتقاد کرد، در این ارتباط باید گفت که سانسور های متعدد، قواعد و قوانین سخت گیرانه و فیلترینگ تلاش دارند تا افراد جامعه را به سمت یک نگاه دولتی بکشانند. فضای مجازی به آن دلیل که امکان ابراز نظر افراد را دارد مورد استقبال مخاطبان است و در مقایسه با رسانه های رسمی، مردم بیشتر به فضای مجازی رجوع می‌کنند.



تکثر رسانه ای در ایران پایین است و همواره در تلاش هستیم تا نگاه ها را تنها به یک سمت معطوف کنیم و بدین ترتیب تمام گرایش ها و جوانب فکری در رسانه ها لحاظ نشده و مجال صحبت به اپوزیسیون و منتقدان داده نمی شود. بر این پایه سخنان و نگاه رییس‌جمهوری نگاهی درست است چراکه تکثر رسانه ها را باید افزایش داد و همه صداها اعم از موافق و مخالف شنیده شود و ایشان تحلیلی که از علت گرایش بیشتر مردم از فضای مجازی می کنند، آن است که چون امکان ابراز نظر در رسانه های رسمی وجود ندارد، مردم از شبکه های مجازی استفاده می کنند. بنابراین اگر تعداد و تکثر رسانه ها افزایش یابد و همه افکار و دیدگاه ها را در آنها بربتابیم در نتیجه این ولع عجیب مردم برای فضای مجازی از میان می‌رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.