دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران: سایت های اینترنتی بازارسازها می توانند در توسعه تجارت الکترونیک در کشور موثر باشند

 

 

صدیقه ببران عضو استاد دانشگاه و مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو در گفت و گو با روزنامه ایمان در خصوص نقش سایت های اینترنتی در خرید و فروش کالا گفت:  اکنون جهان به علت انقلاب اطلاعاتی سرعت بسیار ویژه ای به خود گرفته و اینترنت باعث شده است، حوزه تجارت هم تبدیل به تجارت الکترونیک شود که این کار مهمی است و برای پیشرفت کشورها اهمیت دارد. پس حضور حوزه تجارت الکترونیک در تمام دنیا متداول است و ایران از آن مستثنی نیست چون این سایت ها کارایی بسیار بالایی دارند. بنابراین ایران باید به این حوزه ورود پیدا کند و در جهت توسعه تجارت الکترونیک گام های اساسی بردارد. اگرچه تنها مشکلی که این سایت ها دارند این موضوع به شمار می رود که در بسیاری از مواقع مشتریان آن چیزی که واقعی است و مطلب اصلی را دریافت نمی کنند و در برخی موارد با افراد کلاهبرداری مواجه می شوند که این ضعف در عملکرد را باید با نظارت و قوانین لازم حل کرد.

وی افزود:چگونگی ورود به حوزه تجارت الکترونیک خیلی مهم است. باید سایت های متعددی که وارد این عرصه می شوند، فعالیتی شفاف داشته باشند و تحت نظارت قرار بگیرند. گویا در ایران بخش هایی از وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) پیگیر این ماجرا هستند و به عنوان کسب و کار الکترونیک روی آن کار می کنند. همچنین پلیس فتا بر روی بخش قاچاق کالا و ارز نظارت دارد، اما این اقدام ها زمانی کفایت می کند که اصولی باشند، مانند سایت هایی که در کشورهای جهان فعالیت دارند و بر روی آنها نظارت می شود، مانند سایت «آمازون» که یکی از بالاترین میزان های فروش را دارد. بنابراین فراهم کردن زمینه های فعال شدن سایت های اینترنتی بازارسازها می توانند در توسعه تجارت الکترونیک در کشور موثر باشند. همچنین افرادی که در این سایت ها کار می کنند باید از سواد رسانه ای بالایی برخوردار باشند تا از نشر هرگونه مطلب کذب و نادرست جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه گفت :سایت های خرید و فروش کالا هم مانند آگهی روزنامه می مانند روزنامه ها به شکل حقیقی اند اما این سایت ها به شکل مجازی هستند و قیمت کالاهای گوناگون را در سایت می زنند. در واقع آگهی به این منظور انجام می شود که فردی که می خواهد خرید کند، مبلغ آن کالا را در سایت های مختلف چک و با هم مقایسه می کند و سپس خرید را انجام می دهد. پس مهم ترین ویژگی این سایت ها درج قیمت کالاست اما در هفته گذشته این سایت ها در خصوص درج قیمت بعضی از کالاها با مشکل مواجه شدند و مسوولان برای جلوگیری از بحران قیمت ها در بعضی موارد خاص مثل قیمت ارز و خودرو که الان دچار نوسان های بحرانی شده، تشخیص داده اند که این قیمت ها  درج نشوند.

ببران تصریح کرد: در واقع ما اکنون درگیر بحران قیمت های متعدد هستیم و سیستم اقتصادی کشور در این حوزه مشکل دارد. این مشکل اقتصاد عمومی بوده است و باید از بعد ساختار اقتصادی کنترل شود که تا حد ممکن تورم را افزایش ندهیم و دروغ پراکنی نشود. بنابراین باید قیمت های واقعی کالا را به مردم بگویم وگرنه با اعلام نکردن قیمت ها تنها صورت مساله پاک می شود. از این رو ما نمی توانیم بگوییم سایت هایی مانند دیوار، شیپور و ... موجب بحران قیمت ها شده زیرا ساختارهای معیوب اقتصادی در حوزه بازار و قیمت ها سبب بحران قیمت ها شده اند. البته باید به نحوه آگاهی های سایت های خرید و فروش کالا نیز نظارت وجود داشته باشد.

مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو ادامه داد: برای سایت های خرید و فروش کالا قوانین مشخص و نوشته شده وجود دارد اما چگونگی اجرای آن با مشکلاتی مواجه است و نظارت آنچنانی وجود ندارد. بنابراین نظارت مطلوب و درست نیست و حتی در حوزه حقیقی هم مشکل مشاهده می شود. برای نمونه قیمت یک کالا در حوزه حقیقی از یک مغازه به مغازه دیگر بسیار زیاد است زیرا در واقع نظارتی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: نظارت بر سایت های خرید و فروش کالا بسیار ضعیف است زیرا در مواقع بسیاری مشاهده می شود که خریداران از کالای خریداری شده ناراضی هستند چراکه کالای واقعی دیده نمی شود و کالایی که به آنها داده شده است با ویژگی های که برای آن نوشته اند، مطابقتی ندارد. باید دانست وقتی که نظام اقتصادی با مشکل مواجه می شود و حتی بحث پولشویی به میان می آید و ممکن است از همه ابزارها برای فساد استفاده شود، نظارت باید بیش از پیش شود.

ببران در پایان گفت: بهترین راهکار این است که این سایت ها از قوانین پیروی کنند؛ یعنی با استفاده از سیستم های قانونی و به صورت مجاز فعالیت داشته باشند. از این رو باید سایت های غیر مجاز در این حوزه ها بسته شوند و وزارت صمت باید قوانین درست، تسهیل گر و دقیق برای سایت های خرید و فروش کالا بگذارد تا از این طریق جلوی فسادهای اقتصادی در آن حوزه گرفته شود.

منبع: روزنامه ایمان

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.