دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

سخت و زیان‌آور، به رسم نه به اسم -یادداشت دکتر صدیقه ببران به مناسبت روز خبر نگار در روزنامه جام جم

  

 

اساسا خبرنگاری و روزنامه‌نگاری جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود؛ علتش هم این است کسانی که وارد این حوزه می‌شوند، نگاهی رسالت‌گونه به ماجرا دارند و صرفا نگاهشان، کاسبکارانه نیست و خب طبیعتا در این راه با مشکلات متعددی مواجه هستند. مثلا یکی از مشکلاتی که باید به آن توجه ویژه شود این است که حقوق و مزایای بیشتر روزنامه‌نگاران در خور شان آنها نیست.

 

اگر نگاه صنفی به این موضوع داشته باشیم باید بگوییم بیمه برای خبرنگاران موضوع بسیار مهمی است، چون این افراد واقعا با جانشان سر و کار دارند؛ افرادی که به کشورهایی مثل افغانستان و سوریه و دیگر مناطق می‌روند و خبر تهیه می‌کنند، به معنی واقعی از جان‌شان مایه می‌گذارند و چه‌چیزی مهم‌تر از این؟


همین که روز خبرنگار، روز شهادت محمود صارمی در سمت خبرنگار است، خودش نشانه‌ای است از این که خبرنگاری کار مقدسی است که یک‌نفر می‌تواند به خاطر آن از جانش بگذرد و خبر و اطلاعات به مردم برساند. از دیگر مشکلات خبرنگاری اگر بخواهیم بگوییم باید به موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات صحبت می‌کنیم.

 

یکی از اشکالات و دشواری‌های کار یک خبرنگار این است دسترسی کافی به اطلاعات ندارد. واقعیت این است جامعه‌ای، مردم‌سالار و دموکرات است که میزان شفافیت و پاسخگویی‌اش بالا باشد. پس راه چاره برای حل مشکل این است که حوزه حاکمیت و دولت، میزان شفافیت را بالا ببرند. طبعیتا هر چه شفافیت بالا برود و اطلاعات سریع و صریح به دست خبرنگار برسد، میزان تعارضات و شایعات پایین می‌آید و این به نفع خود دولت است.

 

در واقع هرچه موضوعات دقیق‌تر و شفاف‌تر باشد، از مناقشات بعدی، از سوءتعبیرها و سوءتفسیرها جلوگیری می‌شود.  از طرف دیگر، یک خبرنگار به آزادی‌عمل کافی نیاز دارد تا بتواند وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد و طبیعتا این هم برایش پررنگ است که اگر اختیار عمل کافی در اختیارش قرار گرفت، باید مسؤولیت‌اجتماعی‌اش را بشناسد و اصول اخلاق را نادیده نگیرد؛ اخلاقی که همان حلقه مفقوده حوزه رسانه‌ای کشور ماست.

 

در نهایت هم باید بگویم استرس و نگرانی، یکی از مشکلات همیشه همراه یک خبرنگار است که اصولا خبرنگاری بدون استرس معنا نخواهد داشت. در این شغل شما همواره با نگرانی‌ها و دلهره‌های ویژه رساندن خبر به‌موقع و برای ورود به مناطق پرخطر مواجه هستید، شاید هم همین دلیل است که خبرنگاری جزو مشاغل سخت قرار گرفته است؛ شغلی که انتظار داریم اگر به اسم جزو مشاغل سخت است، رسما هم این اتفاق برایش بیفتد و از امکانات یک شغل سخت بهره‌مند شود.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.