دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران: رتبه دوم در محدودیت اینترنت موجب سرافکندگی کشور بزرگ ماست

  

 

دکتر صدیقه ببران عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به «جهان‌صنعت» گفت: براساس گزارش جدیدی که «سرف‌شارک» منتشر کرده، کشور ما از بُعد محدودیت اینترنت در رتبه دوم قرار گرفته است. این رتبه باعث سرافکندگی کشور بزرگی مانند ایران است. همچنین با توجه به درصد جمعیت و میزان ادعاهای توسعه‌یافتگی در منطقه، متاسفانه دچار یک افت شدید در کاربرد اینترنت هستیم. از طرفی وضعیت کاربری اینترنت برای کابران در ایران متزلزل است و کاربران بسیار ناراضی هستند؛ اینترنتی که در حال حاضر کل زندگی افراد جهان را در جامعه اطلاعاتی نوین در دست گرفته است. او در ادامه گفت: هیچ بخشی از زندگی مردم اعم از حوزه صنعت، کشاورزی، بانکی و پولی، بهداشت و آموزش بدون اینترنت آزاد توسعه پیدا نمی‌کند و تمام کشورها با تمام توان در جهت افزایش استفاده و دسترسی آزاد کاربران به اطلاعات تلاش می‌کنند. در نتیجه این رتبه باعث شرمساری است.

 

ببران در ادامه گفت: براساس آمارهایی که «اسپیدتست» در اختیار ما می‌گذارد سرعت اینترنت نسبت به ماه گذشته ۷ پله کاهش داشته است. همچنین این سرعت نسبت به سال گذشته پیشرفت مناسبی را تجربه نکرده است. شهروندان امروز افرادی هستند که در شهرهایی که دارای تکنولوژی پیشرفته است، زندگی می‌کنند و ما در این زمینه طبق یک گزارش بین‌المللی (سرف‌شارک) حداقل ۱۰ مورد محدودیت‌ متعدد را در ایران تجربه کردیم. به نحوی که اگر به صورت خاص دو پیام‌رسان پربازدید و پرکاربرد اینستاگرام و واتساپ را مورد بررسی قرار دهیم در خواهیم یافت که مردم در حوزه‌های اقتصادی و کسب‌و‌کار از آن‌ها استفاده می‌کنند که متاسفانه این دو پلتفرم کاملا فیلتر شده و علاوه بر آن با قطعی‌های مکرر اینترنت در استان‌های متعدد مواجه هستیم.

 

این محدودیت‌ها زیبنده مردم شریف ایران نیست

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به این محدودیت‌های متعدد در ایران، کشوری که وجهه ملی و بین‌المللی خاصی در تاریخ دارد و از موقعیت ژئوپلیتیک ویژه‌ای در منطقه برخوردار است؛ اینکه بعد از ایالتی که حتی کشور هم نیست قرار بگیریم و بعد از آن بیشترین میزان محدودیت را اعمال کنیم، زیبنده کشور و مردم شریف ایران نیست.

 

او ادامه داد: همچنین در بررسی‌های متعددی که در همه‌ زمینه‌ها انجام شده، آقای زارع‌پور دائم مورد سوال قرار می‌گیرند که چرا سرعت اینترنت پایین و چرا دسترسی‌ها به این میزان کم است، تنها نسبتی که به ماجرا می‌دهند این است که کاهش سرعت را به استفاده از فیلترشکن‌ها منتسب می‌کنند. اما نکته مهم اینجاست که چه چیزی باعث می‌شود مردم از فیلترشکن استفاده کنند؟ چرا مردم باید قانون را نقض کنند؟ چرا باید برای دسترسی به اطلاعات گوناگون و ساده‌ترین جست‌وجو‌ها از فیلترشکن‌ها استفاده کنند؟ فیلترشکن‌هایی که مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورند و حریم خصوصی افراد را مورد تعرض قرار می‌دهند. باید دسترسی به اطلاعات آزاد باشد و سعی کنیم نگرانی‌های مردم را کاهش دهیم. نباید از گزینه‌های سلبی استفاده کنیم و باید گزینه‌های ایجابی را مدنظر قرار دهیم.

 

اگر به همین شکل پیش برویم رتبه اول جهان را کسب ‌خواهیم کرد

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ما با پیام‌رسان‌های داخلی بسیار نامعتبر و ناکارآمد مواجه هستیم. این پیام‌رسان‌ها هم نتوانستند جایگزین مناسبی برای پیام‌رسان‌های خارجی باشند. متاسفانه این اتفاق هم تا امروز رخ نداده است. اینترنت ملی هم بسیار ناقص است. بنابراین به عنوان کشوری که در مسیر توسعه گام برداشته و باید از حقوق مردم خود دفاع کند، اولین درخواستی که تمام افراد از دولت دارند فراهم کردن دسترسی آزاد به اطلاعات است. اما متاسفانه با چنین آمار و ارقامی مواجه هستیم که اصلا شایسته کشور ما نیست و اگر به همین شکل پیش برویم رتبه اول جهان را کسب خواهیم کرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.