دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

طرح صیانت طرحی نامبارک

  

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص وضعیت نامطلوب اینترنت در گفت و گو با « ویژه نامه جهان صنعت» گفت: اتفاق بسیار نامبارکی که برای کشور ما طی این زمان­ها رخ داد و یک خلط مبحثی با بحث حمایت حفاظت و صیانت از مردم به وجود آمد. این بود که طرحی تحت عنوان طرح صیانت ارائه شد که نام­های مختلفی هم برای آن گذاشته شد. اما اصل ماجرا محدود کردن دسترسی به اطلاعات بود. از اولین نکته ای که به عنوان یک امر نامبارک مطرح شد. بحث مداخله بسیار نامربوط در حق بشری افرادی بود که در کشور ما زندگی می­کردند. به این علت که در همه جای دنیا و طبق تمام قوانین بین المللی حق دسترسی به اطلاعات آزاد باید برای همگان وجود  داشته باشد و دولت­ها باید این دسترسی­ها را تامین کنند.

 

دکتر صدیقه ببران در ادامه بیان کرد: در حال حاضر به جهت اینکه افراد به شدت در تلاشند تا در عصر اطلاعات حاضر باشند و با ورود فناوری­های نوین هم مواجه شدند و از طرفی اقتصاد، سیاست، فرهنگ، بهداشت و آموزش دنیا در گرو این زیرساخت است و بیشتر هم خواهد شد. این ماجرا که به عنوان یک نگرانی از افراد حراست و صیانت کرده و صورت مساله را پاک کنیم اصلا منطقی نیست. این کار بسیار اقدام بی خردانه و بی تدبیری است.

 

۹ تا ۱۱ میلیون نفر بیکار شدند

 

ببران در ادامه افزود:  در طول این مدت در حوزه فناوری شاید به اندازه کشورهای توسعه یافته توسعه نداشتیم اما به هر صورت با توجه به اینکه به یک زیرساخت نصف و نیمه ای از این فناوری دست پیدا کرده بودیم و مشاغل بسیاری در عرصه اینترنت شکل گرفت و از این روش درآمد کسب می­کردند. با بهانه­های متعدد شبکه­های اجتماعی یکی پس از دیگری از میدان خارج شدند. این امر سبب شد نزدیک به ۹ تا ۱۱ میلیون نفر کسب و کارشان را از دست بدهند. حتی اگر درصدی هم کسب و کارشان به طور کامل از بین نرفت اما رونق فعالیت اقتصادی خود را از دست دادند.

 

وی در ادامه گفت در چنین شرایطی اصرار دوستان بر این بود که این کسب و کارها بر بستر یک شبکه ملی که به هیچ وجه شکل نگرفته بود. فعالیت اقتصادی خود را ادامه دهند، شبکه ای که حتی تا به این لحظه هم کامل نشده است. اینکه مسئولان اصرار دارند که به شبکه های اجتماعی بومی وارد شویم بسیار اتفاق مبارکی است، ولی شرط آن این است که اگر قرار است این شبکه جایگزین شبکه­های جهانی باشد باید تسهیلات لازم را برای افراد فراهم کند.

 

صدیقه بیران در خصوص ادعای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه ۶۰ درصد مردم و کسب و کارها به پیام رسانه­ای داخلی وارد شده اند. گفت: به نظر می آید این آمار و ارقام هم مانند باقی آمارهایی است که از دولت استخراج می­شود و جزو آرزوهاست. این ادعا مانند این می­ماند که در یک بیابان مغازه ای را راه اندازی کنید و بگویید بسیار ارزان تر است. چطور ممکن است در این فضا مشتری وجود داشته باشد. بنابراین بر چه مبنایی چنین ادعایی مطرح شده است. به نظر می­رسد کارشناسانی که در خدمت وزارت ارتباطات هستند باید با دقت بیشتری آمار و ارقام را ارائه کنند.

 

استفاده از فیلترشکن یک ضرر دو جانبه

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: یکی دیگر از کارهای بسیار نامطلوبی که انجام گرفت کاهش پهنای باند اینترنت بود. همچنین بحث بسیار مهم تر که باعث یک ضرر دوجانبه شد این بود که نه تنها حقوق دسترسی به اطلاعات سلب شد و کسب وکار و آموزش ها تحت تاثیر قرار گرفتند، بلکه باعث شد افراد بسیار زیادی به استفاده از فیلترشکن ها روی بیاورند. ابزاری که بسیار تا امن است و می­تواند به حریم خصوصی کاربران ورود پیدا کند. بنابراین نه تنها یک مشکل را حل و آن را درمان نکردیم، بلکه چندین درد جدید هم به ماجرا اضافه شد و هر روز هم که می گذرد شرایط بدتر می­شود.

 

ببران در پایان خاطرنشان کرد: اگر شرایط نسبت به قبل پایدارتر شده است حداقل باید بخشی از مشکل اینترنت را برطرف می کردند. اگر تمام این موارد را کنار بگذاریم مهمترین چیزی که دولت از دست داد ، میزان اعتماد عمومی است و این موضوع بسیار خطرناک است. به طور کلی این اشتباهاتی است که در مجموع انجام و باعث شده که دولت قابلیت اعتماد اطمینان بخشی نسبت به ملت را از دست بدهد.

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.