دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران: در این یک سال هیچ دستاوردی جز خسارت ندیده‌ایم

فیلترینگ در آستانه یک سالگی!

 

  

 

دکتر صدیقه ببران استاد ارتباطات در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: اولین نکته‌ای که واقعا باعث شرمندگی است این است که در عصر ارتباطات، تکنولوژی‌های نوین و هوش مصنوعی که کشور ما هم باید در این بازار حضور می‌داشت، در آستانه یک‌ساله شدن فیلترینگ در ایران هستیم. در دنیای امروز که تمام پیشرفت‌ها مدیون حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است، باعث خجالت است که مردم ما کماکان با چنین محدودیت‌های عجیبی مواجه هستند. بنابراین مردم باید به شرایط عادی زندگی که برداشته‌شدن این محدودیت‌هاست، برگردند تا بتوانند از طریق این امکانات جدید، فعالیت‌های اقتصادی جدید را تجربه کنند.

 

دستاورد ما در این یک سال چه بوده است؟

 

این استاد ارتباطات در ادامه عنوان کرد: نکته ‌بعدی به این موضوع برمی‌گردد که دستاورد ما در این یک سال چه بوده است؟ به نظر می‌رسد دستاوردی که از مجموعه ماجرا حاصل شده خسارت سنگینی است که در حوزه تجارت و کسب‌و‌کارهای الکترونیکی به بار آمده و بارها کارشناسان و متخصصان این حوزه تذکر دادند که نه ‌تنها بازارها را در عرصه بین‌المللی از دست‌ داده‌ایم بلکه در عرصه ملی هم وضعیت مناسبی نداریم. بعد از آن علاوه ‌بر اینکه پیام‌رسان‌های جدیدی ابداع شد و کارهایی هم صورت گرفت، اما اتفاقی که رخ نداد این بود که این پیام‌رسان‌های جدید از توانمندی‌ها و کاربرپسند بودن نیز به دور بودند و از طرف دیگر بازاریابی مناسبی را در این زمینه انجام ندادند.

او ادامه داد: مهم‌ترین اتفاقی که در این یک‌سال رخ داد این بود که نه‌تنها فیلترینگ از بین نرفت بلکه بیشتر کاربران از طریق غیرقانونی و غیرمجاز و با استفاده از فیلترشکن‌ها به سمت همان پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که فیلتر شدند، روی آوردند. فیلترشکن‌هایی که بر اساس آمارهای غیررسمی بیش از هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند؛ بدون اینکه حتی مالیاتی هم پرداخت کنند.

«ببران» در ادامه گفت: این وضعیت به‌گونه‌ای است که نمایندگان و دوستان وزارتخانه هم می‌گویند قانونی وجود ندارد، بنابراین یا باید دولت لایحه‌ای را تقدیم مجلس کند یا اینکه نمایندگان مجلس طرحی را ارائه کنند تا حداقل یک قانونی وجود داشته باشد. در هر صورت فیلترینگ بعد از یک سال هیچ دستاوردی جز خسارت برای ما به همراه نداشته است.

 

خطر جدی هک اطلاعات کاربران با استفاده از فیلترشکن‌ها

 

ببران» در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر استفاده از فیلترشکن‌ها امنیت و اطلاعات کاربران را در خطر انداخته و وارد حریم خصوصی کاربران شده‌ است. بسیاری از سرقت‌ها از طریق همین ماجرا به وجود آمده و نه‌تنها کاربران ضررهای مالی دیده‌اند بلکه ضررهای امنیتی را هم شاهد بودند. در یک ‌سال گذشته که فیلترینگ اعمال شد، در یک دوره‌ شاهد برگشت کاربران به پیام‌رسان‌های فیلتر‌شده هستیم؛ پیام‌رسان‌هایی که با آپدیت‌های جدید، جذابیت‌های جدیدی را برای کاربران به وجود آورده‌اند.

 

این استاد ارتباطات در پایان گفت: سوالاتی که در طول تمام این دوره برای ما مطرح است این است که دستاورد ما در این زمینه چه بوده است؟ آیا میزان امنیت سایبری ما افزایش پیدا کرده است؟ تا چه میزان توانسته‌ایم در بازارهای بزرگ دیجیتالی حضور پیدا کنیم و در حال حاضر در چه رتبه‌ و جایگاهی در جهان قرار داریم؟ آیا آرامش و بهداشت روانی برای مردم فراهم شده است؟ مسوولان باید به این سوالات پاسخ دهند و باید از مردم پرسیده شود که آیا از این شرایط راضی هستند یا خیر؟ نباید به راحتی صورت‌مساله را پاک و در مقابل تکنولوژی در حال پیشرفت ایستادگی کنیم.

 

منبع: روزنامه جهان صنعت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.