دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

دومین نشست شورای علمی رویداد مرجعیت رسانه ای برگزار شد

 

  

 

صدیقه ببران: بی توجهی به شفافیت و پاسخگویی، مرجعیت رسانه ای را تضعیف می کند

 

دومین نشست شورای علمی رویداد ملی «الزامات و سازوکارهای تحقق مرجعیت رسانه ای در ایران»، با نمایندگان دستگاه های مختلف و اساتید دانشگاه در مرکز پژوهش های مجلس، برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دومین نشست شورای علمی رویداد ملی «الزامات و سازوکارهای تحقق مرجعیت رسانه ای در ایران»با حضور فرشاد مهدی پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالکریم خیامی، مدیر گروه ارتباطات و‌ رسانه دانشگاه امام صادق(ع)، صدیقه ببران، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، محمدرضا برزویی، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، سیدآرش وکیلیان مدیرکل فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی و محمدصادق نصراللهی، معاون آموزشی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، برگزار شد.

 

در این نشست موسی بیات، مدیر کل دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش و سید علی محسنیان مدیر گروه رسانه و فضای مجازی و کارشناسان این گروه حضور داشتند.

 

در این نشست، صدیقه ببران، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ضمن یادآوری خاطره  سلسله سمینارهای بررسی مسایل و چالش‌های مطبوعات در ایران که در دهه های ۷۰  و ۸۰ برگزار شد، پیشنهاد داد که از روش SWOT به عنوان رویکردی اثربخش در این زمنیه بهره برده شود.

 

وی در ادامه بر دریافت یادداشت هایی که از یک سو پاسخگوی سیاستگذاران برای تدوین قوانین باشد و از دیگر سو راهگشایی برای جامعه‌ی دانشگاهی باشد تأکید کرد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه‌، اظهار کرد: در سپهر رسانه‌ای کنونی، محتواسازی و بهبود کیفیت محتوا، مهم‌تر از کمی سازی آن‌هاست؛ از دیگر سو باید در بحث شفافیت و پاسخگویی نیز کنشگری داشته باشیم و بدانیم که هر بار به این حوزه بی‌توجهی کردیم، مرجعیت رسانه‌ای تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

 

وی همچنین تأکید کرد: توجه به تمام کارکردهای رسانه نیز از دیگر بایسته‌هایی است که توجه به آن می‌تواند مسیر کیفی‌گرایی را تقویت کند؛ بر این اساس صرفاً بر روی حوزه خبری نباید متمرکز شد و به ابعادی همچون سرگرمی نیز باید توجه صورت پذیرد. از دیگر سو، مسایل و چالش های قانونی  را نیز به عنوان مولفه‌های اثرگذار در بحث مرجعیت رسانه‌ای می توان مورد توجه قرار داد.

 

 

محمدرضا برزویی، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، در ادامه، با تشریح اقدمات ضروری برای پرداختن به این موضوع افزودند: چالش های این بحث ساختاری، زمینه‌ای و رفتاری است. از دیگر سو باید توجه داشت که الزاماتی نظیر رویکردی، ساختاری و سرمایه انسانی را باید در نظر گرفت.

 

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، در ادامه عنوان کرد: حرکت به سمت مرجعیت رسانه‌ای، گام بلندی است که نیازمند یک افق بوده و این افق می‌تواند مبتنی بر رویکرد گام دوم انقلاب صورت پذیرد.

 

وی همچنین تشریح کرد: باید تلاش کنیم بالاتر از مرجعیت رسانه‌ای به دنبال به‌سازی نظام رسانه‌ای باشیم و این نظام، مبتنی بر جامعه‌ی پلتفرمی به روز رسانی شود و در این میان مسئله‌ی هوش مصنوعی نیز فراموش نشود.

 

فرشاد مهدی پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست با اشاره به چالش مرجعیت رسانه‌ای از دیرباز تاکنون، تاکید کرد: اساساً همواره مرجعیت رسانه‌ای و میزان آن مورد توجه و دغدغه بوده و با توجه به پایش‌های صورت گرفته می‌توان اظهار داشت، همینک نیز رسانه‌های داخلی از نظر مصرف  مورد استفاده هستند و در حوزه‌ی کنشگری، فعالانه عمل کرده‌اند. البته باید در مسیر «افزایش» اثرگذاری رسانه‌ها گام برداریم.

 

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین به ضرورت نگاه فراملی به ابعاد مرجعیت رسانه‌ای نیز اشاره کرد و بیان داشت: امروزه مرجعیت شبکه خبری CNN نسبت به شبکه خبری CBS تقلیل پیدا کرده است؛ همچنین تیراژ مطبوعات در سراسر جهان دستخوش تحول شده است.

 

عبدالکریم خیامی، مدیر گروه ارتباطات و‌ رسانه دانشگاه امام صادق(ع)، نیز در این نشست با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در احکام صادره برای مدیران صدا و سیما مبنی بر توجه به مرجعیت رسانه‌ای اظهار کرد: مبتنی بر این تأکیدات باید تلاش کرد هم‌رسایی بین نهادهای متولی رسانه نظیر وزارت ارشاد، مرکز ملی فضای مجازی و صدا و سیما را بیشتر کرد. وی همچنین تأکید کرد: با تبیین صحیح مفهوم مرجعیت رسانه‌ای، باید مانع از آن شد که از این‌ واژه به عنوان انحصار رسانه‌ای تلقی صورت پذیرد.

 

مدیر گروه ارتباطات و رسانه دانشگاه امام صادق(ع) همچنین عنوان کرد: باید بحث مخاطب پژوهی را پیش گرفته و آن را جایگزین مخاطب سنجی کنیم؛ این مهم سبب توجه بیشتر به مصرف‌کنندگان محتوا نیز خواهد شد.

 

سیدآرش وکیلیان، مدیرکل فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی، نیز در این نشست بر تقویت نتیجه‌گرایی مطلوب برای رفع چالش‌ها و تقویت حکمرانی تأکید کرد.

 

محمدصادق نصراللهی، معاون آموزشی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، نیز بر مقوله‌ی فضای مجازی تأکید کرد و گفت: با عنایت به اینکه در عصر فضای مجازی زیست می‌کنیم، لازم است دگردیسی در رسانه‌های قدیمی را نیز به عنوان رکن تحول و ارتقای مرجعیت رسانه‌ای در نظر داشته باشیم.

 

 

سید علی محسنیان، مدیر گروه رسانه و فضای مجازی، دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه، پژوهشهایی که در راستای برگزاری این رویداد در حال انجام است را تشریح و  در مورد شکل های مختلف برگزاری پنل های علمی در قالب پیش رویداد، رویداد و پس از برگزاری رویداد تا رویداد بعدی قابل انجام است، توضیحاتی را ارایه کرد.

 

منبع: سایت مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.