دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران: روابط عمومی های دولتی باید با پیروی از اصول شفافیت و پاسخگویی از شیوه های نوین مدیریت بهره گیرند

  

 

درنشست راهبردها و چالش‌های روابط‌عمومی دولتی که روز دوشنبه 10 آبان به همت دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز برگزار شد، صدیقه ببران استاد حوزه ارتباطات و مدیر کل پیشین روابط‌عمومی وزارت نیرو طی سخنانی با اشاره به سیر تحول روابط‌عمومی‌ها گفت: واقعیت این است که دیدگاه ابزاری به حوزه روابط عمومی که همزمان با شروع این حرفه به وجود آمده بود چندین دهه چه در کشورهای توسعه یافته و چه کشورهای در حال توسعه رواج داشت و روابط عمومی در واقع ابزار دفاع از سیاست های سازمان و ابزار تبلیغات سازمان بود اما با ورود به عصر اطلاعات این رویکردها تغییر پیدا کرد و نگاه یک سویه به مخاطب از بین رفت. در این جایگاه جدید روابط‌عمومی‌ها نقش سیاست‌گذار پیدا کرده و تبدیل به یک سیستم باز شدند که علاوه بر ارتباط با داخل سازمان با بیرون از آن و حتی رقبا ارتباط  گرفتند.

 

وی افزود: اگر در گذشته روابط عمومی کارگزار مطبوعات و تبلیغات و تسهیل‌گر ارتباطات سازمان بود، اکنون تغییرات ملموسی ایجاد شد و روابط عمومی در جهان امروز با ویژگی های عصر جدید و با تغییرات در محیط رویکردی جدیدی پیدا کرد که در این رویکرد نگرش سازمان به محیط باز شد و تعاملات لازم نه تنها با خود سازمان بلکه با محیط خارج از سازمان نیز  صورت گرفت، از طرفی رقبا بیشتر شدند و  سیستم به سمت و سوی الگوهای دوسویه و چندسویه و مخاطبان فعال پیش می رود.

 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: قرار نیست روابط عمومی دستگاه تبلیغاتی و اقناع صرف باشد و باید علاوه بر مدیریت ارتباطات در درون سازمان در بیرون سازمان نیز این ارتباط اتفاق بیفتد و نگاه به روابط عمومی به سمت مشاور و همراه مدیریت سازمان در حوزه های تصمیم گیری و تصمیم سازی پیش برود.

 

وی با اشاره به تغییر و تحولات روابط عمومی در دنیا درباره جایگاه روابط عمومی دولتی در ایران گفت: روابط عمومی دولتی در ابتدا شروع خوبی داشت اما در همان ویژگی ابزاری ماندند و تغییرات آنها آنقدر ناقص و محدود است که اثربخشی ویژه ای را در آنها نمی بینیم و به همین دلیل به نوعی  عدم اعتماد و رضایت مردم و مخاطبین در دستگاه های دولتی وجود دارد.

 

ببران در ادامه با اشاره به برخی از چالش‌های روابط‌عمومی در سازمان های دولتی ادامه داد: عدم توجه به تخصص و شایستگی در انتخاب مدیران، فقدان سیاست‌گذاری جامع و موثر در حوزه روابط‌عمومی، فقدان سامانه‌های منسجم تولید، جمع‌آوری و پردازش اطلاعات، فقدان ارتباطات اجتماعی لازم و عدم مشارکت موثر در تصمیم‌گیری  و سیاست‌گذاری در حوزه مدیریتی سازمان، عدم شناخت و تعامل موثر با رسانه‌های مختلف اعم از مکتوب، الکترونیک و سایبر و را از اساسی‌ترین چالش‌ها برشمرد.

 

وی عدم درک درست مدیران سازمان از جایگاه روابط عمومی را یکی از چالش های مهم این حوزه خواند و گفت: عدم توجه به تخصص و شایستگی در انتخاب مدیران از دیگر چالش های حوزه روابط عمومی است چرا که به نظر می آید انتخاب آنان لزوما نه به خاطر تجربه و علم و تخصص بلکه بخاطر سیستم استخدامی به کار گرفته می شوند.

 

ببران فقدان سیاست گذاری و برنامه ریزی جامع را از دیگر چالش های روابط عمومی عنوان و ابراز کرد: روابط عمومی باید بر اساس نگاه راهبردی و استراتژی کار کند و حتما برنامه کوتاه مدت و میان مدت داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: هر چقدر میزان شفافیت در پاسخ گویی در سازمان های دولتی پایین باشد به همان میزان مخاطبان سازمان هم کاهش پیدا می کنند

 

این استاد حوزه ارتباطات در پایان سخنان خود، ارتقای سواد رسانه ای در حوزه اخبار واطلاعات مربوط به سازمان ، تغییر رویکرد در حوزه مدیریت روابط عمومی ازمدل مدیریت کلاسیک به مدیریت نوین، ایجاد وحدت رویه در برنامه های اطلاع رسانی و توانمندسازی کارکنان روابط عمومی در جهت توسعه حرفه ای و مهارتی و تدوین منشوراخلاقی روابط عمومی را از عوامل موثر در ارتقا  واثربخشی روابط عمومی سازمان های دولتی دانست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.