دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران در گفت وگو با ایرنا: خبرنگاران چشم بینای جامعه و ناظر بر مسائل کشور هستند

  

وی گفت: خبرنگاران پل ارتباطی بین دولت و ملت هستند و با بیان نقاط قوت و ضعف اقدامات مسوولان، می توانند بستر لازم برای برقراری عدالت اجتماعی و توزیع آن را فراهم کنند.
این استاد علوم ارتباطات در مورد خطوط قرمزی که رسانه ها موظف به رعایت آن هستند افزود: یکی از مباحث اصلی در روزنامه نگاری موضوع عینیت گرایی است که رعایت آن هم نسبی بوده و بسته به شرایط، زمان و مکان دارد.
وی خط قرمز خبرنگاران را حفظ منافع و امنیت ملی یک کشور دانست و گفت: خبرنگاران در دیگر موارد می توانند ورود کنند اما باید در مسیر کارهم مخاطب سنجی و هم رقیب سنجی داشته باشند و بحث اینکه دست خبرنگاران چقدر برای انعکاس مطالب باز است بسته به اصل مسوولیت اجتماعی روزنامه نگاران دارد.
مترجم کتاب مبانی سواد بصری با تاکید بر رعایت اخلاق، اصل مسوولیت اجتماعی از سوی روزنامه نگاران گفت: وارد شدن به حریم خصوصی افراد برای کسب خبر خارج از عرف و اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری است.

 روزنامه نگاران باید توسط خود روزنامه نگاران نقد شوند

عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی با بیان اینکه دولتی شدن صرف روزنامه نگاری شیوه درستی نیست افزود: دولت تنها می تواند از روزنامه نگاران حمایت کند، اقدام آنها باید از سوی انجمن های حرفه ای و صنوف روزنامه نگاران کنترل و نقد شود، نظارت حرفه ای ها بر حرفه ای ها می تواند به ارتقا کار روزنامه نگاران کمک کند ، وقتی نظارت مستمر و دقیق باشد دیگر شاهد سرقت ادبی آثار و کپی برداری از مطالب و نوشته های دیگران نخواهیم بود.

این استاد دانشگاه بر تشکیل هیات نظارت متخصص و فعال شدن مراکز حقوقی برای مطبوعات و رسانه ها گفت: اگر نظارت جدی صورت گیرد شاهد تولید آثار ماندگار و فاخر خواهیم بود ، اینکه تنها به چند بخش نامه و دستور العمل اکتفا کنیم این ارتقا را در کار روزنامه نگاران شاهد نخواهیم بود.

خلاقیت و نو آوری در روزنامه نگاران کمتر دیده می شود

نویسنده کتاب اصول و مهارت های مصاحبه خبری، به رشد روزنامه نگاری نسبت به سال های گذشته اشاره کرد و گفت: رقابت بین رسانه ها بیشتر شده و شاهد تنوع و تکثر آنها هستیم اما اگر بخواهیم خود را با رسانه های فعال در عرصه بین الملل مقایسه کنیم فعالیت رسانه های ما در حد رفع تکلیف است.

وی با بیان اینکه نیازمند ابتکارعمل، خلاقیت در انتخاب سوژه و نگارش اخبار هستیم گفت: امروز رسانه ها در بعد شتاب انتقال خبر، کیفیت، تعداد، تنوع مطالب ، تخصص گرایی و محتوای اخبار منتشره در مقایسه با رسانه های رقیب با کاستی هایی زیادی روبرو هستند.

این استاد دانشگاه سیاست های موجود در رسانه های را نیازمند بازنگری دانست و افزود: امروز باید دانش و تجربه با هم توام شود، آشنایی با فناوری های نوین و دانستن زبان علاوه بر داشتن تحصیلات تکمیلی برای یک خبرنگار از ضروریات است.

وی تخصص گرایی را یکی دیگر از ضرورت های کار خبر دانست و گفت: امروز از شاخه ای به شاخه ای دیگر پریدن در عرصه رسانه منسوخ شده است، هر روزنامه نگار باید در یک حوزه خاص ورود کرده و متخصص شود.

ببران تاکید کرد: وقتی خبرنگار در یک حوزه متخصص شد آنگاه می توان از آن انتظار داشت تا در جزییات ورود کند و با نگاهی تیزبینانه در لایه لایه های حوزه تخصصی خود ورود کند و نقاط ضعف و قوت آن حوزه را بدرستی ببیند.

17 مرداد به مناسبت شهادت شهید محمود صارمی در تقویم رسمی کشور به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.