دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

ترجمه چکیده مقاله ضرورت تدوین اصول اخلاق حرفه ای رسانه های جهانی ( ارائه شده در دومین کتفرانس جهانی کانادا)

  

ضرورت تدوین اصول اخلاق حرفه ای رسانه های جهانی


دکتر صدیقه ببران، محبوبه آطاهریان

 

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی اهمیت رعایت اصول اخلاق حرفه ای از سوی رسانه های جهانی می پردازد. هدف اصلی این مقاله تاکید بر اهمیت و ضرورت تهیه و تدوین اصول و مقررات اخلاقی برای رسانه ­های جهانی است. اخلاق رسانه ای در سطح جهانی درصدد است که در عصر جهانی شدن، با ارائه مجموعه­ای جامع، قوانین و استانداردهای فراگیری برای روزنامه نگاری فراهم کند.

این پژوهش با بررسی نظریه های جامع  حوزه اخلاق و رسانه به ارتباط این دو می پردازد. در این مقاله همچنین به بررسی مقایسه­ای اصول اخلاق حرفه ­ای رسانه در کشورهای مختلف پرداخته شده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که اخلاق حاکم بر رسانه های هر کشور از ارزش ها، هنجارها و اصول نظام حاکم بر آن جامعه  نشأت می گیرد. بدین ترتیب ارتباط مستقیمی بین اصول اخلاق رسانه ای و ارزش ها، هنجارها و فرهنگ یک جامعه وجود دارد.

بر اساس یافته های این پژ‍وهش و چارچوب نظری و بررسی ادبیات و تحلیل مقایسه ای اصول اخلاق حرفه ای رسانه ها در کشورهای مختلف، این مقاله به معرفی دستورالعمل اخلاقی قابل اجرا و اصول اساسی اخلاق حرفه ای برای رسانه های جهانی می پردازد.

در نهایت این مقاله به ارائه یک دستورالعمل کاربردی در جهت تهیه اصول اخلاق حرفه ای راهبردهای رسانه های جهانی پرداخته است.

کلمات کلیدی: اخلاق، رسانه جهانی، اصول اخلاق حرفه ای

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.