دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران: بارزانی از عواقب جدایی اقلیم از عراق ناآگاه است/ حکومت مرکزی عراق وارد مذاکره شود

  تهران - ایرنا - استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات منطقه ای، در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق، با بیان این که مسعود بارزانی نسبت به عواقب بد ناشی از جدایی اقلیم کردستان عراق از این کشور آگاه نیست تاکید کرد: همه پرسی، شاید خواسته عجیبی از سوی کردهای عراق نباشد اما در این زمینه باید حتما حکومت مرکزی عراق وارد مذاکره شود.

صدیقه ببران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: در عراق که دارای نظام چند قومیتی است، اقوام کرد در طول تاریخ همواره مورد انزوا قرار گرفته اند و تلاش هایی از سوی جنبش های جدایی طلبانه صورت گرفته است اما باید متوجه این مساله باشند که جدایی ، آنها را با هزار قصه دیگر درگیر خواهد کرد.
وی ادامه داد: در عراق و ترکیه کردها به صورت گروه های قوی ظاهر شده اند و در قالب نیروهای منسجم تشکل یافته حضور دارند. مشکل جایی بروز می کند که نتوانیم حوزه ملیت را برای همگان ارزشمند بدانیم و برای همگان اهمیت بحث امنیت ملی روشن شود.

**
دولت مرکزی عراق به تنوع قومی به عنوان فرصت نگاه و اقوام را وارد حوزه قدرت کند


ببران گفت: کردها در عراق فکر می کنند چون مورد تبعیض و انزوا قرار گرفته اند اگر وارد مقوله دیگری شوند، دستیابی به استقلال شدنی است. این وظیفه دولت مرکزی عراق است که به تنوع قومی نه صرفا به عنوان تهدید که آن را یک فرصت ببیند و اقوام را وارد حوزه قدرت کند.
وی با طرح این پرسش که چرا کردستان عراق می خواهد وارد این زمینه بشود؟ گفت: این به خاطر آن است که منطقه اقلیم کردستان عراق از نفت برخوردار است و به بخش های مالی دسترسی دارند. اینها فکر می کنند که توان خودگردانی را هم دارند اما واقعیت این است که در کشوری مانند عراق با توجه به اتفاقات مختلف رخ داده، قطعا کشورهای بیگانه نیز در دامن زدن به مساله جدایی اقلیم از عراق موثر بوده اند.
ببران تاکید کرد: اگر در کشوری مانند عراق با توجه به قدرت و توان مالی و نفتی یک حکومت فدرال ایجاد می شد، تمایلات تجزیه طلبانه کمتر می شد.
به خاطر جنگ های متعددی که در عراق رخ داده است، همگرایی ملی در این کشور اتفاق نیفتاده است و همگان ترجیح می دهند که اول خود و قوم خودشان را نجات دهند تا این که به عراق واحد فکر کنند.

**
عراق بدون نفت عراق نیست
وی با بیان این که عراق بدون نفت، عراق نیست، در خصوص این که مسعود بارزانی با این اشتباه استراتژیک باعث جدایی اقلیم از عراق می شود یا نه؟ گفت: بعید می دانم که بتوانند اقلیم را جدا کنند اما عراق را بسیار ضعیف می کنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به شیطنت رژیم صهیونیستی برای ایجاد تفرقه در منطقه و بویژه در بین اعراب گفت: نفت عراق آنقدر چشمگیر است که بخواهند به نوعی در آن حضور داشته باشند و دخالت کنند و مطامع خود را پیش ببرند. دولت عراق باید در خصوص دستیابی به یک همگرایی ملی چاره ای بیاندیشد.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا اقدام بازرانی در جهت دسترسی اسرائیل و آمریکا به خاورمیانه بزرگ می تواند قلمداد شود یا نه، اظهار داشت: این سناریویی است که نمی شود گفت خیلی هم دور از دسترس باشد. یک بخش بسیار مهمی در منطقه به نام ایران وجود دارد که دارای موقعیت ژئوپلتیکی خاص بوده و نظرات ایران در عراق و سوریه مهم است و ضربه زدن به منافع ایران به ضرر بقیه کشورها تمام خواهد شد.

**
ترکیه هم چنین اجازه ای را به مسعود بارزانی نخواهد داد


ببران ادامه داد: قدرت مهم دیگر منطقه ترکیه است و ترکیه هم چنین اجازه ای را به مسعود بارزانی نخواهد داد؛ چرا که منافعی را در منطقه دارد و کردها در ترکیه هم برای این کشور مهم هستند و جدایی اقلیم کردستان از عراق، امنیت عراق، ترکیه و نیز ایران را به مخاطره خواهد انداخت.
وی با این عقیده که این مساله به ادامه ناآرامی و جنگ در منطقه دامن خواهد زد گفت: اسرائیلی ها و آمریکایی ها همواره از ناآرامی های منطقه سود بردند و می برند. ایجاد کنندگان داعش با دامن زدن به قدرت گروه های تروریستی خطای بسیار بزرگی مرتکب شدند و برای کسی هم پوشیده نیست که اینها از اپوزسیون عجیب و غریبی به نام داعش در سوریه حمایت کردند.

**
جدایی اقلیم کردستان به نفع عراق و بویژه کردها نخواهد بود


وی با تاکید بر این که جدایی اقلیم کردستان به نفع عراق و بویژه کردها نخواهد بود افزود: ممکن است مسعود بارزانی فکر کند که جدایی اقلیم به نفع قوم کرد است؛ در دنیای امروز نمی شود قبیله ای زندگی کرد و باید در قالب یک نظام قاعده مند باشد.
ببران گفت: اگر اسرائیلی ها و آمریکایی ها بخواهند نفت اقلیم کردستان عراق را ببرند و حکومت آن را هم خودشان اداره کنند که دیگر چیزی برای قوم کرد نخواهد ماند و مهمتر این که عراق بزرگ را از دست می دهند.

**
این جدایی منطقی نیست


وی با بیان این که جدایی اقلیم کردستان عراق از این کشور منطقی نیست تصریح کرد: دولت مرکزی عراق باید فکر جدیدی بیاندیشد.در هر جایی که همگرایی ملی حفظ شده دولت موفق بوده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.