دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران: شبکه‌های اجتماعی بستر بسیار مهمی برای تولید و توزیع اخبار جدید به‌شمار می‌روند

 

 

 

صدیقه ببران استاد دانشگاه و کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه این موضوع که آیا مردم در دنیای امروز هم در نبود مطبوعات از دنیای پیرامون خود بی‌خبر می‌مانند را رد کرد و گفت: چنین موضوعی چندان صحت ندارد. او به «ابتکار» می‌گوید: شاید در دهه گذشته می‌شد این موضوع را مطرح کرد اما امروزه با یک ویژگی تکمیلی برای دنیای مطبوعات روبه‌رو هستیم و آن هم رسانه‌های آنلاین هستند.

 

وی گفت:  اکثر مطبوعات ما بخش آنلاین دارند و همچنین خبرگزاری‌ها می‌توانند تعطیلی مطبوعات را جبران کنند. در کنار این بخش‌ها، وجود شبکه‌های اجتماعی به عنوان بستر بسیار مهمی برای تولید و توزیع اخبار جدید به‌شمار می‌روند. بنابراین امروز حتی اگر بخش فیزیکی مطبوعات حذف می‌شود، می‌توانند با بخش مجازی‌شان در حوزه روزنامه‌نگاری سایبر بخش حذف شده را جبران کنند.

 

ببران تصریح کرد: امروز علاوه بر فعالیت صدا و سیما، روزنامه‌نگاری آنلاین و سایبر بسیار فعال است. او ایجاد رویکرد جدید به رسانه را امری ضروری می‌داند و می‌افزاید: مطبوعات ما دیگر نباید صرفا به حوزه سخت خبر بپردازند و باید به حوزه نرم‌خبرها ورود پیدا کنند بدین ترتیب می‌توانند حتی اخبار سوخته را احیا کنند و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که رسانه‌ها وارد فرآیندمداری در خبر شوند و به لایه‌های پنهان اخبار دست یابند و صرفا به رویدادها نپردازند.

 

ببران گفت: امروز رسانه‌ها در رویدادمداری به رقابت در ثانیه می‌پردازند. بنابراین در این زمینه نمی‌توان کاری کرد بلکه خلاء حضور را می‌توان با رویکردهای نوین روزنامه‌نگاری جبران کرد. پس وجود روزنامه‌ها قطعا ضروری است به شرط آنکه به رویدادمداری نپردازند و بتوانند ویژگی‌های جدید روزنامه‌نگاری تحقیقی، تحلیلی، توسعه و ژانرهای نوین روزنامه‌نگاری سایبر را اعمال کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.