دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو در مشهد: تحقق دموکراسی وابسته به شفافیت و پاسخگویی در حوزه اطلاع‌رسانی است

  

 

مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو با تاکید بر ضرورت امیدآفرینی در جامعه گفت: رسانه و روابط عمومی‌ها باید با انعکاس دقیق و به‌موقع اقدامات و دستاوردهای سازمان‌های دولتی، مردم را نسبت به وقایع مطلع و در جامعه امیدآفرینی کنند.

 

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "صدیقه ببران" در نشست هم‌اندیشی رسانه و نیرو که در سالن جلسات شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اهمیت و جایگاه خبرنگار و روابط عمومی‌ها در پیشبرد اهداف سازمان‌ها و نهادهای دولتی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت کار رسانه می‌فرمایند: "اگر زحمات شما خبرنگاران نبود، این لحظه‌ها هرگز ماندگار نمی‌شد"؛ بر این اساس امروز ماندگاری و ثبت لحظات و تاریخ وقایع به دست خبرنگاران رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه میزان تحقق مردم‌سالاری و دموکراسی در جوامع وابسته به میزان پاسخگویی و شفافیت در حوزه اطلاعات و اطلاع‌رسانی است، افزود: این مهم در جوامع مردم‌سالار توسط رکن چهارم دموکراسی یعنی رسانه‌ها محقق می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو مسئولیت اجتماعی روزنامه‌نگاران را زمینه‌سازی برای تحقق عدالت اجتماعی دانست و ادامه داد: هر فردی که به عرصه روزنامه‌نگاری پا می‌گذارد باید به دو مقوله شفافیت و پاسخگویی توجه کند، چرا که مسئولیت اجتماعی وی به این دو مقوله گره خورده است.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه اخلاق در فعالیت‌های رسانه‌ای اظهار کرد: اصل اخلاق رسانه‌ای حلقه مفقوده‌ای است که متاسفانه امروزه در بخش‌های مختلف جامعه شاهد آن هستیم و رسانه نیز از آن مصون نمانده است.

ببران، رشد فساد در جامعه را در گرو نبود ارزش‌های اخلاقی عنوان کرد و گفت: رسانه در جامعه نقش یک دانشگاه عمومی را دارد که مردم در مواجهه مستمر و مستقیم با آن قرار دارند و اگر اخلاق در آن رعایت نشود ما با یک چرخه معیوب و فسادانگیز در جامعه مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه روزنامه‌نگاری در عصر ارتباطات از دانش متفاوتی نسبت به گذشته برخوردار است، افزود: دوره مدرن، اطلاع‌رسانی و رسانه را وارد مرحله جدیدی از چرخه اطلاعات کرده است، به‌گونه‌ای که امروز یک رابطه دوسویه بین رسانه و مخاطب شکل گرفته است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو، اینترنت را ستون فقرات سیستم ارتباطات دانست و افزود: امروز مبحث شهروند خبرنگار در جامعه مطرح است، بنابراین رسانه‌ها باید مخاطب خود را به رسمیت بشناسند؛ همچنین لازم است که از مهارت حرفه‌ای و تکنولوژی‌های روز مطلع باشند.

وی با بیان اینکه رعایت اصل عینیت، درست نویسی، صداقت و امانت‌داری باید سرلوحه کار رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها باشد، گفت: رسانه‌ها دارای قدرتی نرم و تاثیرگذار هستند که می‌تواند افکار و نگاه مخاطبان را نسبت به جامعه خود تغییر و تعدیل دهد.

ببران سرمایه اجتماعی دولت‌ها و نهادهای سازمانی را در گرو نحوه انعکاس اطلاعات و اخبار دانست و عنوان کرد: رسانه‌ها باید با هدف امیدآفرینی در جامعه خدمات و اقدامات صورت گرفته در سازمان‌ها و نهادهای حکومتی را منعکس کنند و اگر امروز شهروندان اطلاعات خود را از سایت‌های زرد و کانال‌های نامعتبر دنبال می‌کنند، نشان دهنده ضعف عملکرد روابط عمومی‌هاست.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.