مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو با تاکید بر ضرورت امیدآفرینی در جامعه گفت: رسانه و روابط عمومیها باید با انعکاس دقیق و بهموقع اقدامات و دستاوردهای سازمانهای دولتی، مردم را نسبت به وقایع مطلع و در جامعه امیدآفرینی کنند.
بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)،
"صدیقه ببران" در نشست هماندیشی رسانه و نیرو که در سالن جلسات شرکت آب
منطقهای خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اهمیت و جایگاه خبرنگار و روابط
عمومیها در پیشبرد اهداف سازمانها و نهادهای دولتی اظهار کرد: مقام معظم رهبری
در خصوص اهمیت کار رسانه میفرمایند: "اگر زحمات شما خبرنگاران نبود، این
لحظهها هرگز ماندگار نمیشد"؛ بر این اساس امروز ماندگاری و ثبت لحظات و
تاریخ وقایع به دست خبرنگاران رخ میدهد.
وی با بیان اینکه میزان تحقق مردمسالاری و دموکراسی در
جوامع وابسته به میزان پاسخگویی و شفافیت در حوزه اطلاعات و اطلاعرسانی است،
افزود: این مهم در جوامع مردمسالار توسط رکن چهارم دموکراسی یعنی رسانهها محقق
میشود.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو مسئولیت اجتماعی روزنامهنگاران
را زمینهسازی برای تحقق عدالت اجتماعی دانست و ادامه داد: هر فردی که به عرصه
روزنامهنگاری پا میگذارد باید به دو مقوله شفافیت و پاسخگویی توجه کند، چرا که
مسئولیت اجتماعی وی به این دو مقوله گره خورده است.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه اخلاق در فعالیتهای رسانهای
اظهار کرد: اصل اخلاق رسانهای حلقه مفقودهای است که متاسفانه امروزه در بخشهای
مختلف جامعه شاهد آن هستیم و رسانه نیز از آن مصون نمانده است.
ببران، رشد فساد در جامعه را در گرو نبود ارزشهای
اخلاقی عنوان کرد و گفت: رسانه در جامعه نقش یک دانشگاه عمومی را دارد که مردم در
مواجهه مستمر و مستقیم با آن قرار دارند و اگر اخلاق در آن رعایت نشود ما با یک
چرخه معیوب و فسادانگیز در جامعه مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه روزنامهنگاری در عصر ارتباطات از
دانش متفاوتی نسبت به گذشته برخوردار است، افزود: دوره مدرن، اطلاعرسانی و رسانه
را وارد مرحله جدیدی از چرخه اطلاعات کرده است، بهگونهای که امروز یک رابطه
دوسویه بین رسانه و مخاطب شکل گرفته است.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو، اینترنت را ستون فقرات
سیستم ارتباطات دانست و افزود: امروز مبحث شهروند خبرنگار در جامعه مطرح است،
بنابراین رسانهها باید مخاطب خود را به رسمیت بشناسند؛ همچنین لازم است که از
مهارت حرفهای و تکنولوژیهای روز مطلع باشند.
وی با بیان اینکه رعایت اصل عینیت، درست نویسی، صداقت و
امانتداری باید سرلوحه کار رسانهها و روابط عمومیها باشد، گفت: رسانهها دارای
قدرتی نرم و تاثیرگذار هستند که میتواند افکار و نگاه مخاطبان را نسبت به جامعه
خود تغییر و تعدیل دهد.
ببران سرمایه اجتماعی دولتها و نهادهای سازمانی را در گرو نحوه انعکاس اطلاعات و اخبار دانست و عنوان کرد: رسانهها باید با هدف امیدآفرینی در جامعه خدمات و اقدامات صورت گرفته در سازمانها و نهادهای حکومتی را منعکس کنند و اگر امروز شهروندان اطلاعات خود را از سایتهای زرد و کانالهای نامعتبر دنبال میکنند، نشان دهنده ضعف عملکرد روابط عمومیهاست.