دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران با اشاره به فقدان پژوهش رسانه ای: هنوز نمی دانیم فیلترینگ چه اثری داشته!

 

  

 

صدیقه ببران مطرح کرد: با اینکه فیلترینگ در راستای ارتقای سواد رسانه ای و کاهش آسیب های فضای مجازی انجام شده است اما هنوز اثرات آن با هیچ پژوهشی مشخص نشده است.

 

برنامه " دنیای شیشه ای " با موضوع نقد و بررسی پژوهش های سواد رسانه ای با حضور دکتر صدیقه ببران ، عضو هیئت علمی دانشگاه، مدرس و پژوهشگر حوزه رسانه ، ارتباطات و سواد رسانه ای روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

دکتر صدیقه ببران در ابتدای برنامه به ارائه تاریخچه ای از ظهور مقوله سواد رسانه ای در کشور پرداخت و اظهار کرد : سخن گفتن از سواد رسانه ای از اوایل دهه ۸۰ در ایران باب شد و در ابتدا به پژوهش های غربی مراجعه شد در حالی که نیاز به تحقیقات عمقی در این حوزه به صورت بومی و ادبیات خاص کشورمان به شدت احساس می شد.

وی فقدان پایه های قوی پژوهشی و تحقیقاتی را در عدم تبیین واقعی سواد رسانه ای موثر دانست و اظهار کرد : لازم بود پژوهش ها با رشد روز افزون رسانه ها و رویکرد تکنولوژی های نوین و سیاست های جدید همگام باشند .

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه یکی از ابعاد عملی سواد رسانه ای در ایران به فیلترینگ محدود شده است ، افزود : هیچ پژوهشی در خصوص آثار این اقدام انجام نگرفته است که به این سوال پاسخ دهد که آیا مسدود کردن شبکه های خارجی مجازی سواد رسانه ای را ارتقا داده و از آسیب مردم در این فضا جلوگیری کرده است؟

ببران در ادامه برنامه دنیای شیشه ای رادیو گفت و گو خاطرنشان کرد : باید در پژوهش های این حوزه نگاه آینده نگری را بیش از پیش مدنظر قرار دهیم و اساتید و دانشجویان در مراکز آموزشی به روزآمد کردن تحقیقات توجه کنند.

 

وی بر لزوم انجام پژوهش های راهبردی در شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد و گفت : اگر سیاستگذاری ها و وضع قوانین بر اساس تحقیقات علمی انجام می شد شاهد شکست طرح ها و روش ها در این حوزه نبودیم. بنابراین لازم است پژوهشکده های کشور از تحقیقات سطحی خارج شوند و عمق بیشتری به فعالیت های خود در عرصه راهبردی ببخشند.

پژوهشگر حوزه سواد رسانه ای با ابراز تاسف از اینکه پژوهش ها به راحتی از روی هم کپی برداری می شوند ، اظهار کرد : علاوه بر کپی برداری ، گاهی مولفه های سنجش تحقیق برای شهرها مختلف تفاوتی ندارد ، در حالی که هر شهر و منطقه مسائل و شاخص بومی و قومی خاص خود را در موضوع سواد رسانه ای دارد.

ببران در خصوص آموزش سواد رسانه ای به نسل جدید عنوان کرد : بین ما و نوجوانان یک شکاف بزرگ از نظر شناخت ابزارهای رسانه وجود دارد . یعنی ما صرفا به آنها می آموزیم که چگونه از این ابزار استفاده کنند اما در خصوص اهداف رسانه ها، نوع نگرش و نگاه انتقادی که باید نسبت به رسانه داشته باشند را آموزش نمی دهیم.

وی در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد : ما نیازمند ایجاد یک انجمن علمی سواد رسانه ای هستیم که بتواند تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی ، حوزه علمیه و سازمان های دولتی و غیر دولتی را به هم پیوند دهد تا ضمن ایجاد تولیدات انبوه نظری ، منجر به ایجاد راهبردهای عملی در عرصه رسانه شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.