دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران: روزنامه نگاران محیط زیست جسارت تهیه گزارش های تحقیقی را داشته باشند

  

 

 

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، صدیقه ببران عصر چهارشنبه در نشست "نقش رسانه در ترویج علم با رویکرد شناخت ایران زمین" در مرکز تحقیقات سیاست‌ علمی کشور در سخنانی با تاکید براینکه، روزنامه نگاری محیط زیست در ارتباط با توسعه پایدار است، افزود: در واقع توسعه پایدار دربرگیرنده و مجموعه‌ای از مباحث اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و البته زیست محیطی و بسیار با اهمیت است.

وی اظهارکرد: اگر در حوزه روزنامه نگاری محیط زیست  فعالیت می کنیم به طور حتم جدا از فعالیت روزنامه نگاری علمی، نیازمند دانش و علم این حوزه هستیم که البته در شرایط فعلی این خود برای بسیاری جای علامت سوال است.

ببران با بیان اینکه، توجه به علم روزنامه نگاری نیازمند دو بخش شامل روزنامه نگاری توسعه و روزنامه نگاری تحقیقی است، افزود: اینکه می گوییم روزنامه نگاری توسعه، بدلیل آن است که ما باید از حوزه توسعه ای صرف اقتصادی خارج و وارد روزنامه نگاری توسعه آنهم به شکل پایدار و همه جانبه شویم.

مدیر  کل روابط عمومی وزارت نیرو ادامه داد: هنگامی توسعه پایدار و ماندگار است که اتفاقاتی که در حوزه رشد و پیشرفت رخ می دهد، به نسل بعدی نیز منتقل شود.

وی در ادامه با اشاره به دهه هفتاد و دوره سازندگی در کشور و ساخت و راه اندازی انواع و اقسام پروژه ها در بخش های مختلف افزود: البته این گونه اقدامات در جای خود بسیار خوب بوده است، اما اساسا روزنامه نگاری توسعه با رویکرد توسعه پایدار صرفا به این نمی پردازد بلکه از نگرش و نگاه منتقدانه نیز برخوردار است.

این کارشناس ارتباطات با بیان اینکه مگر می شود توسعه بدون یک فرایند حاصل شود، گفت: روزنامه نگاری که به این مباحث ورود می کند نبایستی کار خود را صرفا محدود به تهیه یک خبر از راه اندازی یک پروژه کند و این یعنی این پروژه چطور راه اندازی و احیانا از چه پیامدهایی برخوردار است و نحوه اجرای یک پروژه یا هزینه آن چگونه بوده است.

ببران با اشاره به راه اندازی برخی پروژه ها در شرایط سخت و تحریمی کشور و ضرورت پرداختن به زحمات دست اندرکاران و مقایسه شرایط حاضر با شرایط پیش از راه اندازی طرح  ها در عین حال گفت: نگاه روزنامه نگاری توسعه به طور کامل با یک رویکرد فرایند مداری و انتقادی به کل فرایند می پردازد.

وی با اشاره به انجام برخی پروژه های گزارشی خود در اوائل دهه هفتاد در حوزه های مختلف از جمله محیط زیست افزود: بنده کار روزنامه نگاری محیط زیست را بصورت تحقیقی انجام داده ام به طوریکه پنج سالی در مرکز تحقیقات استراتژیک گزارش هایی را تحت عنوان گزارش های راهبردی تهیه که این گزارش ها به شکل روزنامه نگاری تحقیقی برای مقام معظم رهبری، مجلس و رئیس جمهور ارسال و روی آن دستور داده می شد چراکه مبنای آن روزنامه نگرای تحقیقی بود.

 

کارشناس ارتباطات در ادامه اظهارکرد: روزنامه نگاران ما که در حال حاضر با درآمد بسیار پایین و با عشق و علاقه کار می کنند باید حتما جسارت کارهای تحقیقی را داشته باشند.

وی بیان کرد: انجام روزنامه نگاری در حوزه محیط زیست بدون داشتن سابقه محال است و نمی توان روزنامه نگاری کرد اما ازجوانب ماجرا اطلاعی نداشته باشیم، چراکه در غیر اینصورت گزارش تهیه شده نیز مقبول نخواهد بود و تنها به یک حادثه پرداخته ایم.

ببران ادامه داد: در حال حاضر مشکل ما در حوزه روزنامه نگاری این است که بیشتر به حوادث می پردازیم مثلا می گویند جنگل های گلستان آتش گرفت و دیگر به دلائل آن که یک کار تحقیقی است پرداخته نمی شود.

وی گفت: اگر در مسائل مختلف زیست محیطی انگشت اتهام تنها به سازمان محیط زیست گرفته شود، صحیح نیست البته یک جاهایی این سازمان و سایر سازمان ها نقاط ضعفی دارند اما این بدان معنی نیست که این صرفا مربوط شود به یک دوره خاصی و این سابقه دارد و باید اینگونه مسائل بصورت ریشه ای پرداخته شود.

 ببران ضمن تاکید بر ضرورت ورود مردم و نهادهای مدنی به منظور رفع مشکلات زیست محیطی با اشاره به انجام یک پروژه ای برای نجات لاک پشت ها در جزیره قشم در سالهای گذشته، افزود: مردمان بومی منطقه درحالیکه بسیار علاقه مند به خوردن نیمرو از تخم لاک‌پشت بودند، با اقدامات انجام شده، خود ترغیب شدند که از تخم های لاک‌پشت حفاظت کنند و به حامیان لاکپشت‌های قشم تبدیل شدند.

این کارشناس ارتباطات در ادامه یکی دیگر از مشکلات حوزه رسانه در بخش محیط زیست را راه اندازی سایت های خبری از سوی فعالان محیط زیست بدون برخورداری از اصول حرفه ای رونامه نگاری و سواد رسانه ای و همچنین عدم شناخت صحیح روزنامه نگار با مباحث زیست محیطی دانست و هر دو را یک سیر باطل خواند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.