دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران : در کنار شبکه ‌ملی ‌اطلاعات، شبکه جهانی هم باید در دسترس باشد

  

 

دکتر صدیقه ببران عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص ایجاد صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات به «جهان صنعت» گفت: ماجرای شبکه ملی اطلاعات به طور کلی یک توسعه‌یافتگی به حساب می‌آید. در این پروژه باید به‌گونه‌ای تلاش شود که همه حوزه‌های ارتباطی کشور به شکل منسجم عمل کنند. همچنین بحث امنیت سایبری بسیار مهم است. خود شبکه ملی اطلاعات به‌خودی‌خود کار مثبت و موثری است. از زمان برنامه پنجم توسعه مصوبه‌ای در این مورد وجود دارد؛ اینکه دسترسی‌های داخلی میسر و در مسیر دولت الکترونیک صورت گیرد. همچنین تکنولوژی‌های اطلاعاتی بخش مهمی از تسهیلات حوزه‌های ارتباطات مردم با دولت را فراهم می‌کند.

 

او در ادامه بیان کرد: اما اینکه چرا در طی سال‌های گذشته اتفاق مثبتی رخ نداده و زمانی که قرار است به شبکه‌های داخلی دسترسی پیدا کنیم با مشکل مواجه می‌شویم، به این دلیل است که زیرساخت‌های ما کامل و دقیق نیست و پیشرفتگی شبکه‌های جهانی را به همراه نداشته است. به عنوان مثال کشور چین بسیار شبکه قوی دارد. در نتیجه عملی کردن چنین شبکه‌ای به زیرساخت‌های مناسب و قوی احتیاج دارد و نیازمند سرمایه‌گذاری و وجود افراد حرفه‌ای است که بتوانند به درستی این کار را پیش ببرند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: اینکه در این زمینه قرار است صندوقی ایجاد شود بسیار خوب است و باید سرمایه‌گذاری و بودجه لازم وجود داشته باشد. اما مساله مهمی که در اینجا وجود دارد و محل چالش قرار گرفته این است که شبکه ملی اطلاعات باید به موازات شبکه جهانی، دسترسی به اطلاعات آزاد را در اختیار همه مردم قرار دهد. به عنوان جزو مهمی از حقوق‌بشر، بحث دسترسی به اطلاعات بسیار مهم است، پس مردم نباید از کسب هر اطلاعاتی محروم شوند. دولت‌ها موظفند بحث دسترسی به اطلاعات را فراهم کنند. لذا کاری که باید صورت گیرد این است که ما باید امکانات و تسهیلات بیشتری را برای مردم فراهم کنیم.

 

او در ادامه گفت: اتفاقی که بسیار ناخوشایند است ناقص بودن شبکه ملی اطلاعات است و اینکه این شبکه به درستی کار نمی‌کند. همچنین سیاستگذاران این حوزه، شبکه جهانی را هم محدود کردند. هر آنچه که در قالب فرآیند جهانی شدن برای همگان تسهیل شده را نباید به هیچ وجه محدود کرد. در نتیجه اینکه سیاستگذاران دائم پهنای باند را به علت‌های مختلف کاهش دهند، اتفاق خوبی نیست.

 

ببران در پایان خاطرنشان کرد: نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است اینکه طبق اسناد بالادستی کشور قرار است تا سال ۱۴۰۴ رتبه ویژه‌ای را در این حوزه در منطقه به دست آوریم که متاسفانه با این هدف بسیار فاصله داریم و هرچه محدودیت‌ها افزایش پیدا کند، خسارت‌ها و ضررها هم افزایش پیدا کرده و در نتیجه در این راه عقب می‌مانیم.

 

منبع: روزنامه جهان صنعت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.