استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز گفت: طبق آخرین تحقیقاتی که روی کودک و نوجوانان در زمینه استفاده از فضای مجازی و رسانه صورت گرفته، ۹۰ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله از شبکههای اجتماعی استفاده کرده و روزانه تا ۹ ساعت آنلاین هستند.
همایش «حقوق خانواده و رسانه» صبح روز چهارشنبه دهم اسفند ماه با حضور اساتید حوزه رسانه، حقوق و خانواده در دانشکده رفاه با همکاری پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی، مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران و پژوهشگاه قوه قضائیه برگزار شد.
در نخستین پنل این همایش تحت عنوان :«حقوق خانواده در تعامل با رسانه» ضمن ارائه مقالات برگزیده توسط شرکت کنندگان، دکترناصر باهنر رئیس همایش ، دکتر هدی غفاری از دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر صدیقه ببران از دانشگاه آزاد اسلامی به سخنرانی پرداختند.
دکتر ببران با عنوان : « سواد رسانهای راهبردی موثر در حفاظت از حقوق کودک» در قبال رسانه در خصوص وضع موجود استفاده کودکان و نوجوانان از رسانه گفت: طبق آخرین اطلاعات و پژوهشهای صورت گرفته ۷۵ درصد کودکان و نوجوانان هر روز تلویزیون تماشا میکنند و ۴۸ درصد آنها نیز تلویزیون شخصی دارند ، یعنی ۱۷ هزار ساعت این افراد تا سن ۱۸ سالگی تلویزیون تماشا میکنند.
وی افزود: 94 درصد کودکان و نوجوانان به شبکه اینترنت در خانه دسترسی دارند و ۳۷ درصد نیز از کامیپوتر خودشان به اینترنت وصل میشوند همچنین ۲۲ درصد نیز وب کم دارند.
او افزود بر اساس یکی از پژوهش های اخیر کودکان بیش از 3 ساعت از روز را با اقسام رسانه می گذرانند به طوریکه حتی بچه های زیر 3 سال روزانه تا 53 دقیقه در معرض رسانه های تصویری قرار می گیرند. این زمان برای بچه های 2 تا 4 سال حتی به دو و نیم ساعت افزایش می یابد. این تحقیق نشان می دهد از 9 ماهگی کودکان در معرض رسانه قرار گرفته اند . درخصوص کودکان زیر 8 سال آمار نشان می دهد 96 درصد این کودکان تلویزیون می بینند ، 90 درصد با کامپیوتر کارمی کنند ،81 درصد بازیهای کامپیوتری را ترجیح می دهند و 60 درصد به بازی موبایلی می پردازند.
ببران اظهار داشت: طبق تحقیقات ۹۰ درصد نوجوانان از ۱۳ تا ۱۸ ساله از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و ۷۵ درصد حداقل یک پروفایل شخصی دارند. دو سوم نوجوانان نیز به اینترنت موبایل دسترسی دارند و روزانه تا ۹ ساعت آنلاین هستند.
وی با اشاره به مباحث حقوق کودک در اسناد بین المللی براساس کنوانسیون حقوق کودک ۱۹۸۹ گفت: دو رویکرد مهم مشارکتی و حمایتی - توانمند سازی در خصوص حقوق کودک و رسانه در اسناد بین المللی مورد توجه قرار گرفته است . براساس رویکرد مشارکتی به حقوق کودک، کودکان نه تنها به عنوان موجوداتی آسیب پذیر هستند، بلکه همچون بزرگسالان دارای حقوق هستند و می توانند کنشگر باشند. آنها از حق دیده شدن و شنیده شدن برخوردارند و حریم خصوصی آنها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد به ویژه باید حقوق کودکان قربانی مخاصمات و منازعات بین المللی از جانب رسانه حفظ شود.
او افزود در رویکرد حمایتی_ توانمند سازی از یک سو باید در قوانین و مقررات کشور اهتمام جدی نسبت به حقوق کودک در برابر رسانه ها لحاظ شود که متاسفانه هنوز چنین قواعد الزام آوری را شاهد نیستیم و از حیث رویکرد توانمند سازی موثرترین راهبرد توانمند کردن کودکان و نوجوانان به مهارت سواد رسانه ای است، بدان مفهوم که نظام آموزشی کشور از دوره پیش دبستانی یا حتی تا دانشگاه باید مباحث و تکنیک ها و مهارتهای سواد رسانه ای در برنامه های آموزشی و پرورشی خود بگنجاند. بنابراین نه تنها قوانین کشور کفایت حفظ حقوق کودک در قبال رسانه را نداشته اند ، بلکه نظام آموزشی، نهادهای فرهنگی و رسانه ها نیز در توانمندسازی کودکان و نوجوانان در مهارتهای سواد رسانه ای نا موفق بوده اند.