دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

آینده شبکه های اجتماعی با حضور هوش مصنوعی

 

 

 

✍️یادداشت دکترصدیقه ببران استاد دانشگاه در روزنامه جهان صنعت

 

اگر برگردیم به زمانی که هوش مصنوعی برای اولین بار توسط «آلن ماتیسون تورینگ» ریاضیدان بریتانیایی در مقاله‌ای تحت عنوان ماشین‌های محاسباتی هوش مطرح شد، این مساله پیش آمد که آیا ماشین‌ها می‌توانند فکر کنند و کم‌کم به این نتیجه رسیدند که ماشین‌ها توسعه پیدا می‌کنند.


اما از آن زمان تا امروز کسی فکر نمی‌کرد که هوش مصنوعی این‌گونه با زندگی مردم، ابزارها و شبکه‌های اجتماعی عجین شود. بنابراین این اتفاق از سال ۱959 به بعد رو به تکامل بوده است.نکته‌ای که مطرح می‌شود این است که اساسا هوش مصنوعی در طول زمانی که رشد پیدا کرده و اقسام و اجزای صنایع مختلف را دربرگرفته است، تاثیر مستقیم و قابل توجهی روی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گذاشته است.


مهم‌ترین این تاثیرها بهبود تجربه کاربران این شبکه‌ها بوده و هوش مصنوعی قادر است با تحلیل داده‌های کاربران، الگوریتم‌هایی را پیشنهاد دهد و محتوای مناسب را برای هر کاربر فراهم کند؛ به این معنی که الگوریتم‌ها می‌توانند گروه‌ها و افراد جدیدی را به کاربران پیشنهاد دهند و تجربه شخصی‌شده‌ای را بهبود بخشند. از طرف دیگر هوش مصنوعی قادر است که به صورت خودکار داده‌های حجم بالای شبکه‌های اجتماعی را تحلیل و الگوهای مفیدی را استخراج کند.


این الگوها ممکن است در شناسایی و پیش‌بینی آینده موثر واقع شوند. همچنین هوش مصنوعی قادر است به صورت خودکار محتوای نامناسب و جعلی را شناسایی و حذف کند. البته این داستان کامل نیست و کماکان این مساله مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در طول این زمان هوش مصنوعی توانسته در ارائه‌ خدمات پشتیبانی به کاربران شبکه‌های اجتماعی نقش بسزایی داشته باشد و با استفاده از سامانه‌های متعدد مانند چت‌بات‌ها به صورت خودکار سوالات و درخواست‌های کاربران را پاسخ دهد.


این نکته مهم همواره مطرح است که آیا با پیشرفت هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی با زوال مواجه می‌شوند؟ به نظر می‌آید که با پیشرفت هوش مصنوعی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد ولی خواهیم دید که شبکه‌های اجتماعی مانند سایر صنایع، با توجه به رشد فناوری دچار دگردیسی فوق‌العاده‌ای خواهند شد و با رشد و پیشرفت فناوری، این شبکه‌ها تغییرات و تحولات زیادی را تجربه می‌کنند، همچنین برای بقا و رقابت در بازار سعی در بهبود خدمات خودشان دارند و اینجاست که هوش مصنوعی می‌تواند به این شبکه‌ها کمک کند و تجربه‌ کاربران را بهبود بخشد.


بنابراین شبکه‌های اجتماعی دچار زوال نخواهند شد، بلکه روش‌های جدیدی را برای جذب مخاطب و مشتری به دست‌ می‌آورند. به عنوان مثال بعد از محدودیت‌هایی که شبکه توئیتر وضع کرد، آقای زاکربرگ شبکه‌ای را تحت عنوان «تردز» ایجاد کرد که در عرض چند ساعت ۱۰ میلیون کاربر به آن ورود پیدا کردند، بنابراین حضور شبکه‌های اجتماعی پررنگ خواهد شد.با این حال نکته مهم که حائزاهمیت است اینکه هوش مصنوعی به هر میزانی که پیشرفت پیدا می‌کند، مخاطرات و نگرانی‌هایی را هم به وجود خواهد آورد.


مهم‌ترین نگرانی هوش مصنوعی مبحث «اخلاق و هوش مصنوعی» است که ضوابط اخلاقی باید در کاربرد هوش مصنوعی مورد توجه قرار بگیرد و مهم‌ترین آنها بحث حفظ حریم خصوصی و تاثیرات منفی آن است و اینکه در آینده با خود انسان‌ها چه خواهد کرد؟ و اینکه لزوم وجود قواعد و قوانین ساماندهی مناسب در استفاده از هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین نکته‌ای که اهمیت دارد شناسایی مخاطرات هوش مصنوعی است تا پتانسیل‌های آن افزایش پیدا کند و با ضوابطی که در حوزه اخلاقی برای آن وضع می‌شود، نگرانی‌هایی که درخصوص حفظ حریم خصوصی به وجود آمده کاهش پیدا کند. تمام این نکات منوط به این است که جامعه انسانی تسلط خود را بر حوزه هوش مصنوعی گسترش دهد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.