دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

دکتر صدیقه ببران: رسانه های جریان اصلی باید به استانداردها ی حرفه ای و اصول اخلاقی برای حفظ مرجعیت رسانه‌ای پایبند باشند

  

 

در نخستین پیش رویداد «الزامات و سازوکارهای تقویت مرجعیت رسانه ای در ایران»،  که روز پنجم مهر برگزار شد، ابعاد و عناصر مفهوم مرجعیت رسانه ای مورد بحث و واکاوی قرار گرفت

 

دکتر صدیقه ببران عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست  ضمن تبیین مفاهیم ، ابعاد و اصول مرجعیت رسانه ای اظهار داشت: رسانه‌های جریان اصلی باید به استانداردها ی حرفه ای و اصول اخلاقی در جهت حفظ و تقویت مرجعیت رسانه‌ای پایبند باشند. آنها باید شفافیت داشته ،اطلاعات صحیح و دقیق را منتشر کنند و از ترویج تبعیض  و تحریف خودداری کنند.

 

 وی در ادامه  نشست اشاره کرد که مرجعیت رسانه فقط مربوط به تعداد مخاطبان نیست بلکه باید برای مخاطب اعتماد سازی کرد. درصورتیکه تولید محتوای  رسانه ای به جهت کیفی و کمی پر قدرت باشد، مرجعیت رسانه‌ای تقویت می شود.

 

ببران با بیان اینکه  متاسفانه مرجعیت رسانه‌ای  در صدا و سیما ضعیف شده است ، گفت:  علاوه بر حوزه خبر،  باید نگران حوزه سرگرمی نیز باشیم، چنانچه به‌تازگی آمار و ارقامی درباره سریال‌های تلویزیونی ارائه شده که نشان‌می‌دهد به میزان قابل توجهی از مخاطبین این حوزه  کاسته شده است و این امر حاکی از عدم مخاطب شناسی درست و کیفیت نازل محتواست.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: در گذشته کیفیت محصولات رسانه‌ای داخلی بیشتر بود و حداقل کارکرد این محصولات رسانه‌ای، این بود که مخاطب به‌جای مراجعه به شبکه‌های خارجی، تلویزیون کشور خودمان را تماشا می‌کرد.

 

ببران ضمن تبیین مفهوم مرجعیت رسانه ای به توصیف  اصول و شاخص های مرجعیت رسانه ای  پرداخته و مهمترین آنها  را شامل: آزادی بیان، تنوع رسانه ای، اخلاق حرفه ای، مسئولیت اجتماعی و حفظ حقوق مولفان و تولید کنندگان، استقلال،  شفافیت، حرفه ای بودن،  قابل اعتماد بودن،  حفظ حریم خصوصی، تأثیر گذاری و مالکیت دانست.

 

وی در پایان  با اشاره به چالشهای رسانه ای ایران در زمینه کسب و حفظ مرجعیت، برخی از راهبردهای حفظ و تقویت  مرجعیت رسانه ای ایران را ارائه کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.