دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
دکتر صدیقه ببران

دکتر صدیقه ببران

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه

صدیقه ببران:اخلاق حلقه مفقوده در عرصه رسانه است

   

 

هرمزگان آنلاین:- عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی اخلاق را حلقه مفقوده در مطبوعات و رسانه ها دانست و گفت : اعمال قانون و رعایت اخلاق در حوزه جرایم مطبوعاتی از نکاتی است که بیشتر باید بدان توجه شود.

صدیقه ببران در حاشیه برگزاری دومین دوره آموزش خبرنگاری ( کارگاه خبر نویسی ) در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه خبرنگار رابط بین مردم و حاکمیت است افزود : خبرنگاران باید در رسالت خود مسیر عدالت اجتماعی را هموار کنند و گوش شنوا و چشم بینای جامعه باشند .
وی رعایت اخلاق در رسانه را امری ضروری خواند و افزود : پرهیز از کپی برداری و پایبندی به ذکر منبع خبر یکی از نکاتی است که در رسانه ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
این استاد دانشگاه ،اخلاق در حوزه روزنامه نگاری را نسبی خواند و گفت : رعایت عفت عمومی ، پرداختن به واقعیت ها ، پرهیز از ورود به حریم خصوصی دیگران ، پرهیز از جانبداری ، توهین به قومیت ها ، ذکر منبع تولید کننده خبر ، رعایت خط قرمزها ، پرهیز از دروغ گویی و بزرگنمایی ، رعایت بی طرفی، دقت در انتخاب واژه ها و تصاویر از نکات اخلاقی است که باید رسانه ها بدان توجه کنند.
مترجم کتاب ‘مبادی سواد رسانه ای ‘ به گفت : اگر شاهد برخی بی اخلاقی ها در عرصه مطبوعات هستیم نشان می دهد قانون نتوانسته رعایت اخلاق را تضمین کند و از آنجا که کشور ما اسلامی است باید به این مقوله پررنگ تر پرداخته شود.
وی بی طرفی را یکی از کارهای مهم درعرصه روزنامه نگاری و کار خبر دانست و گفت : رسانه باید به عنوان حلقه واسط بین مردم و مسئولان دیدگاه ها ، نظرات و قومیت های مختلف را در نظر بگیرد و از جانبداری ، پرداختن به جناح یا قشری خاص و یا تخریب افراد بپرهیزد.
ببران یکی از راههای ساماندهی مطبوعات در حوزه اخلاق را تدوین منشور اخلاق رسانه ای عنوان کرد و به خبرنگار ایرنا گفت : این اقدام باید توسط متخصصان ، صاحب نظران و اهالی فن صورت بگیرد .
وی اضافه کرد : این منشور باید در بردارنده نظرهای مختلف و دارای ثبات و پایداری باشد و در تمامی دوره ها از آن حمایت شود.
ببران بر ضرورت برخورداری از سواد رسانه ای به ویژه در اهالی رسانه تاکید کرد و گفت : دست اندرکاران این حوزه باید از سواد رسانه ای بهره مند باشند ، آگاهی از این دانش کمک می کند تا از بمباران و پیامدهای رسانه ای تا حد زیادی در امان باشیم .
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد : سواد رسانه ای فرآیندی طولانی است که باید از کودکی مورد توجه قرار گیرد ، آموزش های رسمی و غیر رسمی در مدارس و دانشگاه ها و افزایش دانش و آگاهی و مطالعه می تواند در ارتقا سواد رسانه ای موثر باشد.
دومین دوره آموزش خبرنگاری ( کارگاه خبر نویسی ) با هدف ارتقاء سطح دانش و آگاهی در عرصه اطلاع رسانی و خبر به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با حضور ۲۰ نفر از علاقه مندان به این رشته در فرهنگسرای سنایی برگزار شد

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.